Når vi bruker begrepet organisasjon i dagligtalen, tenker vi gjerne på ideelle organisasjoner, politiske partier og andre interesseorganisasjoner. Fagbegrepet organisasjon har en videre betydning og omfatter også offentlige organisasjoner som kommuner og skoler og offentlige og private bedrifter.

Hva har organisasjoner felles?
Det er nok langt lettere å se forskjellene enn likhetene mellom en humanitær hjelpeorganisasjon som Røde Kors, en offentlig organisasjon som Rikshospitalet i Oslo og en privat bedrift som Diplom-Is. Men selv om disse organisasjonene arbeider med svært ulike oppgaver, finnes det en del fellestrekk mellom dem.
Fast samarbeid og klart mål
Alle organisasjoner er sammenslutninger av personer som arbeider mot et avgrenset og tydelig felles mål. Noen organisasjoner hjelper mennesker som blir forfulgt, noen ønsker å bevare naturen, noen gir medisinsk hjelp, noen produserer sko, og noen tilbyr transporttjenester.
Klar fordeling av roller og oppgaver
Medlemmene i en organisasjon har klart definerte roller. For eksempel består ledelsen i Diplom-Is av administrerende direktør, HR-direktør, produksjonsdirektør, drifts- og distribusjonsdirektør, salgsdirektør og økonomidirektør. Til hver rolle er det knyttet klare oppgaver og den nødvendige myndighet til å få løst dem. I tillegg vet hver enkelt hvem som er vedkommendes over- og underordnede.
En del av samfunnet
Et annet fellestrekk ved organisasjoner er at de ikke kan nå målet sitt eller tjene penger uten å forholde seg til en rekke aktører både i og utenfor egen organisasjon. Ingen organisasjoner kan eksistere i en «boble» atskilt fra samfunnet rundt.

Bedrifter
Det store flertallet av organisasjoner er kommersielle, det vil si at de har som mål å produsere varer eller tjenester for å tjene penger. Et annet ord for denne typen organisasjoner er bedrifter. For eksempel er Diplom-Is, Kavli og Lerum bedrifter som produserer og markedsfører ulike typer matvarer. Men også delvis statseide organisasjoner som Statoil og Telenor kaller vi bedrifter fordi de har et kommersielt formål.
Bedrift
Teknisk, organisatorisk enhet for produktiv virksomhet med økonomisk formål.
(Kilde: Store norske leksikon)
Læringsressurser
Markedsføringsbegrepet
Læringssti
Min kafé
Kjernestoff
Fagstoff
Markedsføring på fem minutter
KjernestoffBegrepet markedsføring
Kjernestoff- Kjernestoff
OrganisasjonerDu er her
Felles mål
KjernestoffForhold til konkurrenter
KjernestoffForhold til leverandører
KjernestoffForhold til kunder
KjernestoffForhold til offentlige myndigheter
KjernestoffForhold til ansatte
KjernestoffPrivat sektor
KjernestoffOffentlig sektor
KjernestoffFrivillig sektor
KjernestoffBehov
KjernestoffMaslows behovspyramide
KjernestoffEtterspørsel
KjernestoffMarkedsføreren
KjernestoffKjøperen
KjernestoffMarkeder og markedsplasser
KjernestoffNavn på markeder
KjernestoffMarkedstyper
KjernestoffMarkedsføringsaktiviteter
KjernestoffReklame
KjernestoffSalgsfremmende tiltak
KjernestoffInformasjon og samfunnskontakt (PR)
KjernestoffDirekte markedsføring (DM)
KjernestoffSosiale medier
KjernestoffNettverksmarkedsføring
KjernestoffMarkedsføringens rolle i samfunnet
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Nyhetsdrypp
KjernestoffSatt på spissen
KjernestoffKjør kamera!
KjernestoffStå på stand!
KjernestoffBlogg i vei!
KjernestoffSkriftlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffMuntlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffLær med digital tavle!
KjernestoffRydd i toppen!
KjernestoffPå’n igjen!
KjernestoffMarkedsføringsbegrepet: Test deg selv!
KjernestoffOppgaver til filmen Sneakerheadz
Kjernestoff
Vurderingsressurs
Kjennetegn på måloppnåelse
KjernestoffUndervisningsopplegg for lærer
Kjernestoff
Kildemateriale
Sneakerheadz
Kjernestoff