Bedrifter og organisasjoner må aktivt markedsføre det de tilbyr eller står for. Det er en stor fordel å skille seg ut for å vekke oppmerksomhet.

Aktiviteter som skal føre til kjøp
Mens organisasjoner og bedrifter vil informere forbrukerne om varene og tjenestene de selger, er kundene opptatt av å dekke behovene sine. Bedrifter som vil være konkurransedyktige, må derfor også avdekke kundenes behov og tilfredsstille disse. Dersom forbrukerne ikke oppfatter en vare eller tjeneste som relevant for dem, er det lite sannsynlig at de vil kjøpe den. Disse sidene ved markedsføring er underforstått i definisjonen under:
Markedsføring er å planlegge og gjennomføre aktiviteter som fører til byttehandel mellom bedrifter eller organisasjoner på den ene siden og forbrukerne av varene eller tjenestene på den andre.

Denne definisjonen er noe snever, for markedsføring kan også innebære å formidle og «selge» bestemte verdisyn og holdninger. Både humanitære og politiske organisasjoner bruker forskjellige markedsføringstiltak for å nå fram med budskapet sitt.
Et eksempel på vellykket markedsføring
Under ser du en reklame for Grandiosa Lørdagspizza fra Stabburet. Grandiosa Lørdagspizza kom i 2006, og ble lansert sammen med Lars Kilevolds sang ‘Respekt for Grandiosa’. I 2006 lå sangen på VG-lista i 17 uker. Dermed kan vi kanskje si at Stabburet har lyktes med markedsføringen av lørdagspizzaen sin?
Læringsressurser
Markedsføringsbegrepet
Læringssti
Min kafé
Kjernestoff
Fagstoff
Markedsføring på fem minutter
Kjernestoff- Kjernestoff
Begrepet markedsføringDu er her
Organisasjoner
KjernestoffFelles mål
KjernestoffForhold til konkurrenter
KjernestoffForhold til leverandører
KjernestoffForhold til kunder
KjernestoffForhold til offentlige myndigheter
KjernestoffForhold til ansatte
KjernestoffPrivat sektor
KjernestoffOffentlig sektor
KjernestoffFrivillig sektor
KjernestoffBehov
KjernestoffMaslows behovspyramide
KjernestoffEtterspørsel
KjernestoffMarkedsføreren
KjernestoffKjøperen
KjernestoffMarkeder og markedsplasser
KjernestoffNavn på markeder
KjernestoffMarkedstyper
KjernestoffMarkedsføringsaktiviteter
KjernestoffReklame
KjernestoffSalgsfremmende tiltak
KjernestoffInformasjon og samfunnskontakt (PR)
KjernestoffDirekte markedsføring (DM)
KjernestoffSosiale medier
KjernestoffNettverksmarkedsføring
KjernestoffMarkedsføringens rolle i samfunnet
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Nyhetsdrypp
KjernestoffSatt på spissen
KjernestoffKjør kamera!
KjernestoffStå på stand!
KjernestoffBlogg i vei!
KjernestoffSkriftlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffMuntlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffLær med digital tavle!
KjernestoffRydd i toppen!
KjernestoffPå’n igjen!
KjernestoffMarkedsføringsbegrepet: Test deg selv!
KjernestoffOppgaver til filmen Sneakerheadz
Kjernestoff
Vurderingsressurs
Kjennetegn på måloppnåelse
KjernestoffUndervisningsopplegg for lærer
Kjernestoff
Kildemateriale
Sneakerheadz
Kjernestoff