Hopp til innhold

  1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Din jobb som markedsførerChevronRight
  4. Diplom-Is: Marked og konkurrenterChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Diplom-Is: Marked og konkurrenter

Det er ikke mange store produsenter av iskrem i Norge. De to som finnes, Hennig-Olsen Is og Diplom-Is, utgjør et duopol, det vil si et marked som har to dominerende aktører. Vet du hvilke butikkjeder som har Diplom-Is, og hvilke som har Hennig-Olsen Is? Ta deg en tur ut og finn ut av det.

Figur som viser duopol med logo til Hennig-Olsen Is og Diplom-Is.

Duopol

Det norske iskremmarkedet er per i dag et duopol, det vil si at det er to dominerende produsenter på markedet; Hennig-Olsen Is og Diplom-Is. Disse produsentene deler markedet i to så å si like store deler og har «gentlemans agreement» på hvor de distribuerer isen sin. Derfor vil du finne Diplom-Is i noen butikkjeder og Hennig-Olsen Is i andre.

Foreløpig er ikke konkurransen fra utenlandske produsenter så stor, men man kan tenke seg at det kommer flere billigere produsenter på det norske markedet etter hvert som handelsbarrierer og kulturelle forskjeller blir mindre.

Læringsressurser

Din jobb som markedsfører

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs