Hopp til innhold

  1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Din jobb som markedsførerChevronRight
  4. Diplom-Is – markedsleder på iskremmarkedetChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Diplom-Is – markedsleder på iskremmarkedet

Diplom-Is er et stort norsk firma med lang historie og dype tradisjoner. Det er vel ingen i Norge som ikke har et forhold til det å spise is? Selv om Norge er et kaldt land, er vi verdens mest is-spisende folk!

Logoen til Diplom-Is.

Om bedriften

Diplom-Is AS er et heleid datterselskap av TINE BA og er markedsleder på det norske iskremmarkedet med drøye 50 prosent markedsandel. Diplom-Is har produksjonsanlegg i Breivik og på Gjelleråsen utenfor Oslo.

Bilde av Krone-is fra Diplom-Is.
Tenk at Krone-Is har kostet bare en krone!

Diplom-Is produserer og markedsfører iskrem og frosne desserter under varemerkene Diplom-Is, Mövenpick, Mars Ice Cream og Nestlé. Blant bedriftens viktigste merkevarer finner du Royal, Dream, Valhalla, Krone-is, Pin-Up, Lollipop, Sandwich, Pia og Gullpinne.

Det er Bjørn Molskred som er konserndirektør i Diplom-is. Til å hjelpe seg har han flere støttefunksjoner (en stab) og andre mer operative avdelinger.

  • Stab
  • Støtte
  • Salg og marked
  • Produksjon
  • Service

I 2009 hadde Diplom-Is en omsetning på 1,2 milliarder kroner, de produserte 41 millioner liter iskrem og hadde 778 mennesker i arbeid. Diplom-Is er med andre ord et stort norsk firma med lang historie og dype tradisjoner i Norge – Europas mest is-spisende land. Historien er viktig for Diplom-Is, som forvalter en merkevare som har sterke røtter i kulturen vår.

Læringsressurser

Din jobb som markedsfører

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs