Hopp til innhold

  1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Din jobb som markedsførerChevronRight
  4. CO2-kvoter og markedsføring ChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

CO2-kvoter og markedsføring

Tror du at CO2-kvoter og markedsføring har noe med hverandre å gjøre? Svaret er ja. Virksomheter med høyt CO2-utslipp kjøper CO2-kvoter for å ta sosialt ansvar. Moderne bedrifter må ta samfunnsansvar for å være konkurransedyktige, og mange bruker sitt sosiale engasjement aktivt i markedsføringen.

Co2 skrevet med hvit skrift på blå himmel. Illustrasjon.

Under menypunktet Perioder i markedsføringens historie, er samfunnsorientering og sosial orientering hos bedrifter omtalt. I tiden etter den industrielle revolusjonen har produsenter og forbrukere blitt mer og mer sofistikerte. Med industrialiseringen økte tilbudet av varer i en slik utstrekning at forbrukerne kunne begynne å velge både i varianter og pris.

Gutt på sykkel i forurenset India. Foto.
I slutten av januar 2010 møttes miljøvernministrene fra Brasil, Sør-Afrika, India og Kina i den indiske hovedstaden New Dehli for å diskutere hvordan de kunne bekjempe global oppvarming.

Det ble skapt konkurranse fordi det kom flere og flere produsenter på banen, og dampmaskinen gjorde det mulig å transportere varene ut til forbrukeren mer effektivt med tog og båt. På denne måten nådde produsentene ut til forbrukerne. Forbruket, produksjonen og dermed forurensningen i verden økte.

Læringsressurser

Din jobb som markedsfører

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs