Oppgaver til filmen «Barneombudet – om sosial kompetanse»
- Hvordan kan vi voksne legge til rette for at barn skal utvikle sosial kompetanse?
- Hva er en god rollemodell?
- Hva er en dårlig rollemodell?
- Forklar hva som menes med at du ikke kan kreve mer av ungdommen enn den relasjonen du opparbeider til barnet eller ungdommen.
- Hva menes med å investere i en relasjon?
Oppgaver til filmen «Førskolelæreren – om sosial kompetanse»
- Hva er det viktigste barn lærer i barnehagen slik førskolelæreren ser det?
- Hva er sosial kompetanse?
- Hvorfor er det viktig å kommunisere godt?
- Hvordan kan du lære barn å løse konflikter?
- Hvordan forbereder barnehagen barna på skolestart?
Oppgaver til filmen «Læreren – om sosial kompetanse»
- Hvorfor er arbeid med elevenes sosiale kompetanse så viktig i skolen?
- Hvordan kan du arbeide med barns sosiale kompetanse?
- Hvorfor er det viktig å være på utkikk etter de elevene som faller utenfor gruppa?
- Hva kan du gjøre for de elevene som faller utenfor gruppa?
- Hva menes med uttrykket «gagns mennesker»?
- Hvorfor er det viktig å lære å arbeide sammen med andre?
- Hva er samarbeidsøvelser, og hvordan kan disse brukes i klasserommet?
- Hvordan samarbeider læreren med foreldre eller foresatte om barnas sosiale kompetanse?
Oppgaver om sosial kompetanse
- Hvordan vil du forklare sosial kompetanse?
- Hvordan kan du jobbe med sosial kompetanse i
- barnehagen
- skolen
- fritidsklubben eller ungdomsklubben - Hvordan merker du om barn har behov for hjelp med sin sosiale kompetanse?
- Hva er din oppgave når du oppdager at et barn faller utenfor gruppa?
- Søk på nett og se hva du finner om sosial kompetanse.
- Intervju ansatte på skolen, i SFO og i barnehagen om hvordan de jobber med barnas sosial kompetanse.
Relatert innhold
CC BY-SASkrevet av Guri Bente Hårberg og Gro Nedberg Grønlid.
Sist faglig oppdatert 30.05.2018