Hopp til innhold

Reiseliv

  1. Home
  2. ReiselivChevronRight
SubjectEmne

Emner

Filter

  • Behov og ønsker

    En god vert kjenner gjestens behov og ønsker. For å avdekke gjestens behov og ønsker trenger vi kunnskaper om behovsteori, motivasjon og kommunikasjon.

  • Det helhetlige reiselivsproduktet omfatter transport, overnatting, måltider, aktiviteter, attraksjoner og severdigheter. Mange ulike aktører bidrar.

  • Din personlige opptreden er en viktig del av vertskapsrollen, og omfatter både oppførsel, klesdrakt og kroppsspråk.

  • I vertskapsrollen er det viktig at du tar hensyn til kulturelle særtrekk hos gjestene.

  • Som vertskap møter du gjerne personer fra ulike steder i verden. Her viser vi eksempler på enkel formidling til tysktalende gjester.

  • Som vertskap møter du gjerne personer fra ulike steder i verden. Her viser vi eksempler på enkel formidling til kinesisktalende gjester.

  • Sikkerhet

    Sikkerhet kan defineres som evnen til å ha kontroll med risiko. Dette er viktig både for gjestene og personalet.

  • Ny teknologi gir oss mange muligheter til å skaffe oss informasjon om aktuelle reisemål, og hva reisemålet har å by på av attraksjoner, mat og overnatting.

  • Her ser vi på reiselivssegmenter som er grupper av turister, inndelt etter ulike ønsker og behov.

  • Vi ser på hva som menes med bærekraft, og hva et bærekraftig reiseliv innebærer for natur, kultur og økonomi.

  • Kjøpsatferd

    Kjøpsatferd handler om hva folk tenker og gjør når de søker etter, kjøper og bruker varer og tjenester.

  • I dette emnet ser vi på hvordan kvalitetsutvikling er å utvikle og vedlikeholde god kvalitet som tar hensyn til kundenes krav til kvalitet.

  • Markedsføring

    Vi ser på hvordan markedsføring er planlegging og gjennomføring av aktiviteter som utføres for å øke salget av varer og tjenester.

  • Salgsprosessen

    Vi ser på hvordan selgeren kan styre salget gjennom en systematisk prosess i flere faser eller trinn, en såkalt salgsprosess.

  • Norsk reiseliv markedsfører Norge som et reisemål der man kan oppleve vakker og ren natur sammen med lokal kultur og levemåte.

  • Gode ferdigheter i salgs- og presentasjonsteknikk er evne til å uttrykke seg muntlig og skriftlig, og å beherske relevante digitale verktøy.

  • Et reservasjonssystem, også kalt bookingsystem, kan brukes av både kunder og reiselivsmedarbeidere.

  • Webdesign

    Ved utarbeidelse av en nettside må vi tenke over hvilken informasjon vi vil ha på nettsiden, utseende og hvordan siden skal fungere.

  • Ved markedsføring av reiselivsprodukter er det mange lover og regler som må følges, som markedsføringsloven, pakkereiseloven og ehandelsloven.

  • Vi ser på reiselivsnæringens sammensetning, utbredelse og økonomiske betydning, og eksempler på organisering.

  • Her skal vi se på hvordan vi kan bruke trender som utgangspunkt for å utvikle nye bærekraftige reiselivsprodukter.

  • Prissetting

    De vanligste metodene for prissetting er kostnadsbasert, markedsbasert og konkurransebasert.

  • Budsjettering, budsjettkontroll og regnskapsanalyse er viktige oppgaver i økonomistyringen til en bedrift.

  • Her tar vi for oss organisering og lover og regler du trenger å kunne dersom du skal starte opp din egen bedrift.

  • I dette emnet ser vi på viktige driftsoppgaver for en resepsjonist på et hotell, som inn- og utsjekk og eventuelt management.

  • Her får du en innføring i praktisk bruk av lover og regler som gjelder i reiselivet.

  • Etikk

    Emnet handler om etiske retningslinjer for reiselivet, og hvilke etiske utfordringer næringen står overfor.

  • Her får du en oversikt over hva du må lære for å kunne ta fagbrev som resepsjonist.

Om reiseliv Vg2

Om reiseliv Vg2

I reiselivsfaget lærer du å utvikle, markedsføre og drifte norske reiselivsprodukter. Du lærer også hvordan du bør opptre som vert i møte med gjester fra inn- og utland, og hvordan du kan samarbeide med andre for å skape helhetlige opplevelser.

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert. Abonnér på siste nytt fra NDLA.

Facebook