Hopp til innhold

  1. Home
  2. KroppsøvingChevronRight
  3. Helse og livsstilChevronRight
  4. Trening og helseChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Trening gir sterkere sener og leddbånd

Det er viktig å drive trening som stimulerer senene og leddbåndene.

modell av et kne
Modell av et kne.

Sener og leddbånd

Sener og leddbånd i fot og ankel. Foto.
Sener og leddbånd i fot og ankel.

Muskulaturen er festet til skjelettet med sener. Leddene holdes stabile ved hjelp av leddbånd. Begge er bygd opp av kollagene fibre som er svært sterke og lite elastiske. De svake delene av en sene og et leddbånd er festene til knoklene.

Skade og forebygging

Trening på vippebrett. Foto.
Trening på vippebrett.

Når vi skader oss, er det ofte i disse sene- og leddbåndsfestene skaden skjer. Særlig i vekstfasen vil disse festene være lette å skade. For å forebygge sene- og leddbåndsskader er det viktig å trene muskulaturen omkring leddene godt og drive trening som også stimulerer senene og leddbåndene til å bli sterkere. Særlig effektivt er trening der vi skal holde igjen en bevegelse. Dette kalles eksentrisk trening. Et eksempel på dette er knebøy. Bevegelsen fra stående og ned til vi har bøyd knærne, er den eksentriske ”holde igjen”-fasen eller ”bremsefasen”. Dersom vi gjør denne bevegelsen svært sakte og holder og holder igjen på veg ned, utvikler muskulaturen stor kraft og gir sterkt og godt drag på sener og leddbånd. Gjentatte slike langsomme knebøyøvelser vil gjøre senene og leddbåndene omkring kneet sterkere og hindre småskader og kneplager.

Ved skade på sener og leddbånd trengs som regel langvarig opptrening. Derfor er forebyggende trening så ekstra avgjørende for å unngå slike skader. Får du først en forstrekning av et leddbånd, er det ikke tilbake i full styrke før det har gått 8−12 uker, og ofte kan det ta lengre tid. Ny kunnskap om hvordan en best kan trene sener og leddbånd ved eksentrisk trening, gjør at det nå er lettere å unngå kroniske problemer enn tidligere.

En leddbånds- eller seneskade er av de skadene som gjør at en ung idrettsutøver må slutte med idrett. Det er derfor viktig å ta disse skadene alvorlig fra starten av og komme i gang med riktig behandling tidlig. Forebyggende trening som en del av alle treningsopplegg er imidlertid det viktigste for å unngå å få slike skader.

Viktig å huske!

  • Forebyggende, eksentrisk trening er viktig for alle store ledd!
  • Eksentrisk trening er kjedelig − gjør det ofte og gjerne sammen med andre slik at det blir en vane. Da har du et godt hjelpemiddel både som forebygging og som behandling ved skade.
  • Tilheling av sene- og leddbåndsskader tar 8−12 uker, minst.

Læringsressurser

Trening og helse

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Trening gir bedre muskelstyrke

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Trening gir sterkere skjelett

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Trening gir et sterkere hjerte

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Trening styrker immunforsvaret

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Trening gjør deg mer fornøyd med deg selv

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale

  • SharedResourceDelte ressurser

    Størst av alt er idrettsgleden

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • Det er ikke noe kjernestoff for kildemateriale.