Under ser du en oversikt med eksempler på nødvendig produktkunnskap. Vi tar utgangspunkt i ei jakke fra Norrøna.
Produktkunnskap | Eksempel |
---|---|
Kvalitet | Ei GORE-TEX®-jakke med Active Shell-materiale, kommer i størrelse S, M, L og XL i unisex-fasong. |
Produkthistorikk | Hvor lenge jakka har vært på markedet, og om det er en forbedret utgave av tidligere jakker. |
Produsent | Norrøna har produsert jakka. |
Leverandør | Norrøna har levert jakka. |
Bruksområde | Turgåing, skitopptur, stisykling, stiløping, langrenn, fjellsykling, generelt friluftsliv, fjellturer, sykling. |
Produktfordeler og brukerfordeler | GORE-TEX® Active Shell er vanntett, ekstremt pustende og vindtett. Lav vekt, lavt volum, mykt og lett å pakke – GORE-TEX® Active passer utmerket til aerobe aktiviteter der man trenger beskyttelse mot vind og regn. Brystlomme, enhåndsstramming, håndleddsstramming med borrelås, lufting under armene, myk hakebeskytter, rygglomme med glidelås. |
Vedlikehold | Vaskes på 40 grader uten skyllemiddel. Skyllemiddel ødelegger pusteegenskapene. |
Negative sider | Den er ikke så varm, kanskje litt liten i størrelsen, kommer foreløpig i få farger. |
Betingelser | Fem års garanti for material- og produksjonsfeil. Vanlig reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven er to år. |
Konkurrenter og konkurrenters produkter | Selger må kjenne til konkurrentenes produkter og deres produktegenskaper for å kunne fortelle kunden hva som er unikt med denne jakka – for eksempel Arc’teryx, The North Face, Adidas og så videre. |
Produktkunnskap i ulike bransjer
Hvor viktig produktkunnskap er, avhenger av hvilken bransje du jobber i, og hva slags produkter du selger. Er du selger i en matvarebutikk eller kiosk, er produktkunnskaper mindre viktig enn hvis du jobber i bakeri, apotek eller bilforretning. Små kjøp som gjøres ofte (rutinekjøp), som for eksempel sjampo, melk, sjokolade og avis, krever mindre produktkunnskap fra selgeren enn kjøp av kompliserte og dyre produkter. Bil, båt, hus, mobiltelefon, moped, sykkel og har en mer omfattende kjøpsprosess, og det krever mer av selgeren.
Krav til kompetanse
For en selger på bedriftsmarkedet eller institusjonsmarkedet er det svært viktig med gode produktkunnskaper, gjerne kombinert med den rette utdanningen. Å selge delkomponenter til gravemaskiner, til datamaskiner eller ingredienser til medisiner krever høy kompetanse.
Video om produktkunnskap
Se videofilmen for en oppsummering av hvor viktig produktkunnskap er for økt salg.
Oppgave
Finn ett produkt (en vare eller en tjeneste) du kjenner forholdsvis godt, og lag en lignende tabell for dette produktet som du så over for Norrøna-jakka.