Et markedsprogram, eller aktivitetsplan, er en oversikt over hvilke markedsaktiviteter en bedrift skal gjennomføre i et gitt tidsrom.
Hovedmålet med å gjennomføre en markedsplanprosess er å lage et markedsprogram. Det er markedsprogrammet som beskriver hvilke markedsaktiviteter bedriften skal gjennomføre i den kommende perioden.
Markedsprogrammet må gi svar på flere spørsmål:
- Hvilke markedsaktiviteter vil bli gjort?
- Når skal de gjøres?
- Hvem skal gjennomføre aktivitetene?
- Hva vil aktivitetene koste?
- Hvordan kan resultatet av aktivitetene måles?
Et enkelt markedsprogram for en liten restaurant kan se slik ut:
Tidsperiode | Mål | Målgruppe | Aktivitet | Budsjett i kr | Ansvar | Kontroll |
---|---|---|---|---|---|---|
Januar t.o.m mai | Øke omsetningen med 10 % (ift. samme periode i fjor) | Forretningsfolk i nærområdet | Salgskampanje, tilpasset meny | 10 000 kr | NN | Regnskap, spørre- undersøkelse |
Juni t.o.m august | Øke omsetningen med 20 % (ift. samme periode i fjor) | Beboere i kommunen og turister | Salgskampanje, tilpasset sommermeny. | 10 000 kr | NN | Regnskap, spørre- undersøkelse |
September og oktober | Øke omsetningen med 20 % (ift. samme periode i fjor) | Forretningsfolk. Beboere i nærområdet | Salgskampanje, tilpasset viltmeny | 8 000 kr | NN | Regnskap, spørre- undersøkelse |
November og desember | Øke omsetningen med 25 % (ift. samme periode i fjor) | Bedrifter, lag og foreninger | Salgskampanje, julebord | 5 000 kr | NN | Regnskap, spørre-undersøkelse |
I praksis har bedriften ofte behov for å lage markedsprogrammet på to nivåer:
- et nivå som viser alle aktiviteter i periodene med et relativt lavt detaljnivå (handlingsplanen)
- et nivå som beskriver de ulike aktiviteter på en mer detaljert måte (også kalt en markedsaktivitetsoversikt eller kampanjeplan)
CC BY-SASkrevet av Mette Holan. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 07.06.2018