Hopp til innhold

  1. Home
  2. Salg, service og sikkerhet Vg2ChevronRight
  3. MarkedsplanChevronRight
  4. MarkedsprogramChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Markedsprogram

Et markedsprogram, eller aktivitetsplan, er en oversikt over hvilke markedsaktiviteter en bedrift skal gjennomføre i et gitt tidsrom.

Armer som samarbeider over et bord med post-it lapper. Foto.

Hovedmålet med å gjennomføre en markedsplanprosess er å lage et markedsprogram. Det er markedsprogrammet som beskriver hvilke markedsaktiviteter bedriften skal gjennomføre i den kommende perioden.

Markedsprogrammet må gi svar på flere spørsmål:

  • Hvilke markedsaktiviteter vil bli gjort?
  • Når skal de gjøres?
  • Hvem skal gjennomføre aktivitetene?
  • Hva vil aktivitetene koste?
  • Hvordan kan resultatet av aktivitetene måles?

Et enkelt markedsprogram for en liten restaurant kan se slik ut:

TidsperiodeMål
MålgruppeAktivitetBudsjett i kr
AnsvarKontroll
Januar t.o.m maiØke omsetningen med 10 % (ift. samme periode i fjor)Forretningsfolk i nærområdetSalgskampanje, tilpasset meny10 000 kr
NNRegnskap, spørre- undersøkelse
Juni t.o.m augustØke omsetningen med 20 % (ift. samme periode i fjor)
Beboere i kommunen og turisterSalgskampanje, tilpasset sommermeny.10 000 kr
NNRegnskap, spørre- undersøkelse
September og oktoberØke omsetningen med 20 % (ift. samme periode i fjor)Forretningsfolk. Beboere i nærområdetSalgskampanje, tilpasset viltmeny8 000 kr
NNRegnskap, spørre- undersøkelse
November og desemberØke omsetningen med 25 % (ift. samme periode i fjor)Bedrifter, lag og foreningerSalgskampanje, julebord5 000 kr
NNRegnskap, spørre-undersøkelse

I praksis har bedriften ofte behov for å lage markedsprogrammet på to nivåer:

  • et nivå som viser alle aktiviteter i periodene med et relativt lavt detaljnivå (handlingsplanen)
  • et nivå som beskriver de ulike aktiviteter på en mer detaljert måte (også kalt en markedsaktivitetsoversikt eller kampanjeplan)

Læringsressurser

Markedsplan