Hopp til innhold

  1. Home
  2. NorskChevronRight
  3. Språket som mulighetChevronRight
  4. KommunikasjonChevronRight
  5. Klassens diskusjonsreglerChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Klassens diskusjonsregler

Bilde av plakat med  snakkebobler som inneholder diskusjonsregler. Foto.
Når diskusjonsreglene som klassen blir enige om, blir hengende i klasserommet, er det lettere å vise til dem i diskusjoner.

Oppgave 1

Les fagstoffet i artikkelen "Slik får vi bedre diskusjoner".

Del 1: Individuelt

Noter ned fem punkter som du tror kan gi bedre diskusjoner i din klasse.

Del 2: Diskuter i grupper

Kan dere bruke noe av det dere har lært her til å få til enda bedre diskusjoner i klasserommet deres?

Prøv ut tipsene fra artikkelen når dere diskuterer og reflekter sammen over hvordan de fungerer i gruppen.

Del 3: Del hva gruppa kom fram til med resten av klassen

Oppsummer mellom fem og ti punkter til bedre diskusjoner som dere blir enige om skal gjelde i klasserommet deres.

Tips til digitalt diskusjonsverktøy

Samtavla er et verktøy for diskusjoner i klasserommet, der lærer må logge inn med enten Facebook eller Google-konto. Elevene inviteres så til å bidra og logger inn enkelt med en PIN-kode.

Lærere kan lage egne oppgaver selv, eller benytte seg av maler, slik som "Lag klassens diskusjonsregler" som det er lenket til over. Malene kan endres på og tilpasses den enkelte klasse eller situasjon.

I denne spesifikke Samtavla inviteres elever til å komme med bidrag til klasseregler, og så hjelper lærer med å styre diskusjonen inn mot et felles forslag til regler etter at elevene har diskutert og samarbeidet.

I Samtavla kan dere øve på å samarbeide om gode løsninger og å reflektere over og bygge på hverandres tanker i diskusjoner. Det kan også være lettere å få oversikt over flere innspill når de er i skriftlig form.

Samtavla: Lag klassens diskusjonsregler

Veiledning: Hvordan bruke Samtavla

Skjermbilde av diskusjonsverktøyet Samtavla. Skjermbilde.
Samtavla lar dere jobbe med hverandres innspill og kan gjøre det lettere å vurdere og videreutvikle ideer sammen.

Oppgave 2

Det kan være lett å glemme hva som skal til for å få til gode diskusjoner når man er midt inne i en opphetet debatt. Derfor er det lurt å lage noe som kan henge i rommet og minne dere på det dere har bestemt skal være klassens diskusjonsregler:

  • Lag store snakkebobler av A4-ark. Dere kan bruke malen som ligger under her.
  • Skriv en diskusjonsregel i hver snakkeboble.
  • Lim boblene på kartong som klippes til samme fasong.
  • Disse kan henge på veggene, eller i tråd fra taket i klasserommet, som en påminnelse om hvordan dere vil at diskusjoner skal foregå.
  • Tips: Bruk online-verktøyet Canva.com til å designe snakkeboblene selv (gratis, krever registrering): Canva.com

Filer

Oppgave 3

Be klassen ta stilling innledningsvis ved å si "ja" eller "nei" til

  1. russebusser
  2. deling av nakenbilder
  3. influencere

Noter svarene dine på en lapp. Finn noen i klassen som har svart det motsatte som deg. Bytt partner for hvert punkt. Bruk det dere har lært om å diskutere.

Gi hverandre respektfulle tilbakemeldinger underveis om dere ser at dere glemmer noen av prinsippene for gode diskusjoner som dere har lært om.

Etter diskusjonen:

  • Ble dere enige om noen av punktene? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Lyttet dere til hverandres synspunkter?
  • Kom dere frem til nye innsikter om temaet sammen?



Læringsressurser

Kommunikasjon

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter