Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Mediebruk og mediepåvirkningChevronRight
  4. Blogger påvirkerChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Blogger påvirker

Undersøkelser viser at vi får lyst på nye produkter etter å ha lest produktomtaler i blogger.

Jente som blogger

Informasjonssjef i DnB Bank ASA forteller at banken samarbeider med bloggere på temaer som de vet mange er opptatt av.

– Når vi samarbeider med bloggere så gjør vi det fordi vi ønsker å treffe en målgruppe med et tema som vi ellers har problem med å nå fram til denne gruppen med.

– Når vi eksempelvis samarbeider med en blogger som er kjent for å snakke om klær og smykker, så kan vi sørge for at det også snakkes om at det er viktig å ha en økonomisk buffer, BSU-sparing og innboforsikring.

Forbrukerombudet: Veiledning om bloggreklame

Oppgave

Drøft i klassen

  • Har du kjøpt noe fordi en blogger har anbefalt det? Dersom du blogger selv - har du anbefalt produkter til andre. Hvorfor?
  • Hva synes du om at store konsern, som DnB, betaler bloggere for å skrive som deres produkter?
  • Stoler du på råd og anbefalinger i blogger? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Har bloggere noen form for makt? Eventuelt hva slags makt?
  • Forbrukerombudet mener at denne formen for markedsføring reiser problemstillinger rundt kjøpepress, urimelig påvirkning og skjult markedsføring. Er du enig?

Beklager, men en feil oppsto under lasting av emneressurser.