Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Journalistikk, informasjon og reklameChevronRight
  4. MarkedskommunikasjonChevronRight
  5. ProduktplasseringChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Produktplassering

Produktplassering er betalt plassering av produkter i TV og film, der produktet inngår som en integrert del av handlingen. Produktplassering er en form for skjult reklame.

Produktplassering i film. Innslag i Dagsrevyen, NRK.

Hva er produktplassering?

Har du lagt merke til hvilke typer møbler, mobiltelefoner og klesmerker som brukes i TV-serier og spillefilmer? Hvorfor har de mest populære talkshow-vertene alltid den siste datamaskinen fra Apple på skrivebordet?

Vi bruker begrepet produktplassering når bedrifter kjøper seg plass i filmer, på TV eller lignende medier slik at produkter, varemerker eller logoer blir en integrert del av handlingen.

Meninger om produktplassering

Produktplassering er en form for skjult reklamevirksomhet. Når du koser deg med en TV-serie, er du skjelden klar over at du samtidig eksponerer deg for reklame.

Skal det være lovlig å drive denne formen for reklamevirksomhet i Norge? Det er et tema som kulturministeren må ta stilling til i nærmeste framtid.

Læringsressurser

Markedskommunikasjon

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter