Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. MedieproduksjonChevronRight
  4. Tekstproduksjon i avis og bloggChevronRight
  5. Lag en overskift ut fra brødtekstenChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Lag en overskift ut fra brødteksten

Ingresser kan oppsummere hovedinnholdet i en tekst, eller være en punchline, en enkel setning med et humoristisk og overraskende poeng. Lag tre ulike ingresser på maksium 30 ord til brødteksten nedenfor.

Damplokomotiv
Damplokomotiv

Setesdøler sa tidligere at hvis man skulle til byen, måtte man skifte tog på Grovane! Utsagnet stemmer nok ikke den dag i dag, men hvis du ønsker å oppleve Norges første museumsjernbane i idylliske omgivelser, ta turen 20 kilometer nord for Kristiansand til Grovane stasjon i Vennesla kommune. Der blir du møtt av røykende damplokomotiv på den 8 kilometer lange smalsporede Setesdalsbanen. Fløyten blåses, fyrbøteren spar kull og vogntoget rykker fremover, mens dampen oser til værs idet passasjervognene smyger seg av gårde fra stasjonen.

– Togreisen er som et levende museum. Setesdalsbanen er helt unik og skiller seg fra stasjonære museer. Poenget er å gi passasjerene en autentisk opplevelse langt tilbake i tid, forteller driftsbestyrer Tore Collett Moen engasjerende.

I fjor var det ny besøksrekord med underkant av 30.000 enkeltreisende. Familieattraksjonen tiltrekker seg togentusiaster fra nær og fjern, hvor passasjerene er alt fra flotte cruiseturister til robuste newzealendere.

– Det er ingen aldersgrense og passer for hele familien, forteller Moen.

Jernbanen ble først åpnet i 1896 mellom Kristiansand og Byglandsfjord. Foruten persontransport, var banen viktig for godstransport som trelast til verdensmarkedet og mineraler i retur til den lokale industrien. To år etter nedleggelsen i 1962, ble den gjenåpnet som Norges første museumsjernbane. Fra å ha vært en ”hobbybane” har den gradvis blitt et profesjonelt museum, mye takket være stor dugnadsinnsats. I dag er Grovane stasjon preget av et typisk 1890-talls utseende med damplokomotiv fra århundreskiftet.

Grovane stasjon er fredet, og det pågår også en øvrig fredningsprosess for bane, bygninger og det tekniske. Setesdalsbanen er også en del av Vest-Agder museet.

For mer informasjon: Setesdalsbanen

(Tekst: Thomas Nupen. Utdrag fra Ferieavisen, 26. juni 2008).

Læringsressurser

Tekstproduksjon i avis og blogg

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter