Del klassen inn i grupper på to elever. Hver gruppe velger en episode fra en realityserie og lager et notat der de beskriver måten episoden er bygd opp på (dramaturgien).

Gruppeoppgave
Beskriv dramaturgien både med ord og i form av en grafisk framstilling (dramaturgimodell).
To og to grupper går deretter sammen og sammenligner dramaturgien i de to seriene gruppene har valgt. Finn likheter og forskjeller. Diskuter: Skjer ting ”av seg selv” (deltakerstyrt), eller virker det som om hendingsforløpet er iscenesatt eller styrt av produsenten?
Legg resultatet av gruppearbeidet ut på klassens blogg eller i en mappe på skolens LMS.
Læringsressurser
Fortelleteknikk i medietekster
Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
Læringssti
Mediefortellinger og dramaturgi
KjernestoffFortelleteknikk i bilder
KjernestoffFortelleteknikk og virkemidler i lyd
KjernestoffFilmspråk
KjernestoffFortell med levende bilder
KjernestoffFortelleteknikk i digitale medier
KjernestoffFortelleteknikk i tegneserier
Kjernestoff
Fagstoff
Fortelleteknikker i skriftlig arbeid
KjernestoffVirkemidler i skriftlig arbeid
KjernestoffJournalistiske skrivemodeller
KjernestoffSlik skriver du et debattinnlegg
KjernestoffSpråklige virkemidler
KjernestoffRim og rytme
KjernestoffLyd som virkemiddel
KjernestoffLyd i film
KjernestoffFilmmusikk
KjernestoffFortellingen
KjernestoffFøljetonger og serier
KjernestoffDen gode historien
KjernestoffMediedramaturgi
KjernestoffEt eksempel: "King Kong"
KjernestoffBildeutsnitt
KjernestoffKameravinkler
KjernestoffFarger som virkemiddel
KjernestoffBalanse, gjentakelse og linjer
KjernestoffFortelleteknikk i levende bilder
KjernestoffFortelleteknikk i sjangerfilm
KjernestoffFilmens fortellerelementer
KjernestoffKarakterer og rollebesetning
KjernestoffSlik introduserer du en filmkarakter
KjernestoffBildekomposisjon og kamerabevegelser
KjernestoffSubjektivt kamera
KjernestoffAkser og aksebrudd
KjernestoffKlipping og klipperytme
KjernestoffKlipping
KjernestoffReality-TV
KjernestoffFortelleteknikk i TV-serier
KjernestoffMultimedialitet og responsivitet
KjernestoffPrinsipper for navigasjon og søk
KjernestoffBrukeren og navigasjon
KjernestoffFortelleteknikk i nye medier
KjernestoffTegneserier
KjernestoffUtsnitt, bildevinkler og ruter i tegneserier
KjernestoffBobler og effektlyder i tegneserier
KjernestoffHelter og antihelter i tegneseriehefter
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Mr. Melk – Skapelsen
KjernestoffØvelser i bruk av språklige virkemidler
KjernestoffSkriv et debattinnlegg
KjernestoffGjenkjenn utsnitt, kameravinkler og linjer
KjernestoffEn flik av virkeligheten
KjernestoffBarnet og gribben
KjernestoffFinn virkemidler i traileren Point Break
KjernestoffIntroduser en filmkarakter
KjernestoffLag en trailer eller et reality-konsept
KjernestoffKlassens serievaner
KjernestoffSammenlign Dagsrevyen og TV 2-nyhetene
Kjernestoff- Kjernestoff
Dramaturgi i realityserierDu er her
Lag en skrekkfilm
KjernestoffPlanlegg en radioreportasje
KjernestoffBegrepsøvelse digitale medier
KjernestoffSammenlign to webdokumentarer
KjernestoffLag en webdokumentar
KjernestoffOppgave om bobler og effektlyder
KjernestoffAnalyse av en tegneseriestripe
KjernestoffTegneserienes superhelter
KjernestoffSmeden og bakeren som tegneserie
KjernestoffLyd i film
KjernestoffHva kan du nå om filmspråk?
Kjernestoff