Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. MediesjangereChevronRight
  4. Fjernsynsshowet Eurovision Song ContestChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Fjernsynsshowet Eurovision Song Contest

Bli med bak kulissene når verdens største direktesendte TV-show går på lufta!

Husker du det magiske øyeblikket i Melodi Grand Prix-finalen i 2010?

Verdens største fjernsynsshow

Den europeiske kringkastingsunion (EBU) er verdens største sammenslutning av nasjonale radio- og TV-selskaper. Fra 1956 har EBU årlig arrangert en musikkonkurranse der de fleste av de 52 medlemslandene deltar. Eurovision Song Contest, eller Melodi Grand Prix som showet ofte omtales som i Norge, er verdens største fjernsynsshow.

Da Alexander Rybak vant i Moskva i 2009, satt hele 124 millioner mennesker i Europa foran TV-skjermen. Bare store sportsbegivenheter som OL, Superbowl og verdensmesterskapet i fotball kan måle seg med de utfordringene en slik stor TV-begivenhet byr på. Da Norge arrangerte Eurosong-finalen på Telenor Arena i 2010, var over 1000 personer i sving for å avvikle det direktesendte fjernsynsshowet.

Et nasjonalt løft

Fjernsynsshowet Eurovision Song Contest følger et strengt rammeverk. Artistene fra deltakerlandene framfører etter tur sangene sine på scenen, og fjernsynsseere over hele Europa stemmer deretter på de sangene de liker best. Samtidig brukes slike store fjernsynsshow til å promotere vertslandet. NRK nedsatte derfor en prosjektgruppe i 2009 for å sikre innspill fra hele det offisielle Norge. De ulike innspillene ble til slutt til en visjon, uttrykt gjennom slagordet ”Share the Moment!

Det ble besluttet å legge arrangementet til Telenor Arena. Tonnevis av utstyr ble leid inn fra norske og utenlandske kringkastingsselskaper. Det totale budsjettet for fjernsynsproduksjonen ble anslått til 211 millioner, noe som førte til at NRK måtte si fra seg rettigheter til fotball-VM.

Menneskene bak produksjonen

Den viktigste personen i en slik stor produksjon, er prosjektlederen. Han eller hun styret et stort nettverk av medarbeidere som må til for å få det hele på lufta:

  • TV-produsenten gir instrukser til alle som er involvert i produksjonen, bestemmer hvilke kamera som skal ut på lufta, og hvilke bildeutsnitt som skal brukes.
  • Innspillingslederen sørger for at alle aktører er på plass og gir ulike tegn til programlederne.
  • Kameramannen styrer kamera etter instruks fra produsenten.
  • Bildemikseren klipper mellom de ulike bildekildene: kamera som filmer direkte, og innslag som er laget på forhånd.
  • Scripten informerer alle som er involvert i produksjonen om hvordan sendingen ligger an i forhold til kjøreplanen. Hun gir beskjed om hva som skal skje, og teller ned slik at alle har kontroll på tidene.
  • Teknisk leder har ansvar for alt det tekniske i forbindelse med en sending. Han skal koble opp det som trengs, og teste at alt fungerer slik det skal. Han har også ofte ansvar for sikkerhet i studio.
  • Lydteknikerne har ansvar for alt som har med lyd å gjøre. All lyd under sending styres fra lydkontrollen.
  • Lysteknikerne har ansvaret for en enorm mengde lyskastere og styrer blender og fargetemperatur på alle kameraene.

Læringsressurser

Mediesjangere

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale

  • SharedResourceDelte ressurser

    Eksempel på feature-reportasje

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • Det er ikke noe kjernestoff for kildemateriale.