1. Home
  2. Service og samferdsel Vg1ChevronRight
  3. Markedsføring og kommunikasjonChevronRight
  4. MarkedsplanenChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Markedsplanen

En markedsplan er et dokument som beskriver markedsføringen i detalj for en periode fremover. Her lærer du mer om hva en markedsplan inneholder.

Person ser på to emojier på en tavle. Foto.

Arbeidet med å lage en markedsplan er viktig. Ikke bare fordi planen er et viktig redskap i seg selv, men også fordi du lærer mye om produktene dine, hvilke utfordringer bedriften står overfor, og hvordan du kan løse dem.

Innhold i en markedsplan

En markedsplan inneholder opplysninger om:

  • målsetting med markedsføringen
  • resultater fra SOFT-analysen – en analyse av bedriftens sterke og svake sider
  • målgruppe – hvem kundene dine er
  • bruk av virkemidler – hvilke markedsføringstiltak du satser på
  • aktivitetsplan – en detaljert oversikt over planlagte aktiviteter
  • planer for hvordan du skal følge opp markedsplanen underveis

Involver andre i arbeidet

Når du skal lage en markedsplan, skal du altså starte en arbeidsprosess i bedriften. Hvis det er flere ansatte i bedriften, bør du sørge for at flere enn du selv er involvert i arbeidet. Det kan også være lurt å få med seg noen som arbeider utenfor bedriften din. Blir du sittende alene med arbeidet, får du ikke input fra andre, og det vil være en fare for at du ikke ser alle de mulighetene som finnes.

Kunnskap om hvordan man lager en markedsplan vil være nyttig for deg i alle typer serviceyrker.

Læringsressurser

Markedsplanen

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale

  • SharedResourceDelte ressurser

    The greatest movie ever sold

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Sneakerheadz

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Dior and I

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • Det er ikke noe kjernestoff for kildemateriale.