Hopp til innhold

  1. Home
  2. Service og samferdsel Vg1ChevronRight
  3. Salg og serviceChevronRight
  4. Salgs- og kjøpsprosessenChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Salgs- og kjøpsprosessen

Det er vanlig å tenke seg at du som selger, kan styre salget gjennom en systematisk prosess i flere faser eller trinn – en såkalt salgsprosess. Det er en fordel å ha en plan for å selge, men du må heller ikke glemme at kunden også vil ha et ord med i laget. Din salgsprosess er kundens kjøpsprosess.

En selger hjelper en kunde med å velge smarttelefon. Foto.

Fasene i salgsprosessen

Salgsprosessen starter i det øyeblikket du som salgsmedarbeider møter kunden, enten det er i butikken, på Internett, på gata eller i telefonen. Det er ulike meninger om hvor mange faser salgsprosessen har. Det viktigste er uansett at du skjønner at prosessen inneholder flere trinn eller faser. I dette emnet får du en innføring i de vanligste fasene i salgsprosessen.

Kjøpsprosessen

En god salgsmedarbeider prøver å sette seg inn i kundens tankegang og hvor i kjøpsprosessen han eller hun befinner seg. Du har derfor mer bruk for innsikt i kunsten å kjøpe enn i kunsten å selge. Da blir kundens kjøpsprosess viktigere enn salgsprosessen. Det er en av nøklene til god kundebehandling.

Læringsressurser

Salgs- og kjøpsprosessen