Hopp til innhold

  1. Home
  2. Service og samferdsel Vg1ChevronRight
  3. Salg og serviceChevronRight
  4. BehovsanalyseChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Kundebehov

Som norsk ungdom tilhører du en kjøpesterk gruppe. Det vet du, og det vet selgeren. Her skal vi se nærmere på hvordan kjøp av varer og tjenester kan forklares med teorier om motivasjon og behov.

Bilde av en mann og kvinne som betaler for varer i en matvarebutikk.

Dine forbruksvaner

De fleste av oss har favorittbutikker som vi ofte går tilbake til for å handle. Hvorfor er vi lojale mot visse varer og butikker? Er det nødvendig å være tilfreds for å gjøre gjenkjøp i en butikk? Hva gjør oss tilfredse som kunder?

Når du skal ut og handle, møter du et stort utvalg varer og tjenester. I et rikt land som Norge tilbyr butikkene alt du kan ønske av varer og tjenester. Store byer har sentre og handlestrøk med hundrevis av butikker og varer i alle prisklasser, og eksklusive forretninger med internasjonale merkevarer.

Som norsk ungdom tilhører du en kjøpesterk gruppe. Det vet du, og det vet selgeren. All ungdom ser ikke etter de samme tingene. Enkelte ønsker kjente merkevarer – de bare må ha det! Andre leter etter det billigste, mens noen er mest opptatt av å finne klær som er behagelige på kroppen.

Tenk over hva som er typisk for deg. Hvor handler du? Kjøper du billig eller dyrt? Hva betyr merkevarer? Shopper du alene eller sammen med noen?

Hva er en kunde?

En kunde er et individ eller en familie som kjøper varer og tjenester.

Når vi lytter til en samtale mellom kunde og selger, kan det minne om en prat mellom gode venner. Og det er ikke overraskende, for ordet kunde kommer av det gammeltyske kund, som betyr «venn».
Likevel er det en viktig forskjell på forholdet vårt til venner og forholdet vårt til kunder: Venner kan vi vrake hvis vi ikke liker dem. Driver vi derimot med salg, må vi prøve å skape et best mulig forhold til kundene – enten vi liker dem eller ikke.

For å kunne behandle kunder på en god måte er det en fordel å forstå hva som gjør kundene tilfredse. Tenk også på at kunder er forskjellige og har ulike ønsker, behov og forventninger. Smak, alder, livssituasjon og økonomi varierer.

Læringsressurser

Behovsanalyse

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter