Hva ser turistene etter?
Geografi er studiet av mennesker, samfunn og natur og sammenhengen mellom dem. Det handler om mye mer enn høyden på fjell, lengden på elver og størrelsen på byer.
Med turistgeografi mener vi en beskrivelse av klima, natur, kultur, religion og folk. Turistgeografien skal framstille virkeligheten på en nøktern måte. Men den skal også presentere severdigheter som virker tiltrekkende på turister. Det gjelder spesielt attraksjoner som har et særpreg – naturmessig eller kulturelt.
Norske områder med stor tiltrekningskraft er blant annet vestlandsfjordene, Lofoten og Nordkapp. Høye fossefall som Vøringsfossen er populære reisemål. Holmenkollen har i mange år blitt regnet som et symbol på skiidrett. Den dramatiske Flåmsbana fra Myrdal til Flåm gir en kombinasjon av naturopplevelser og ingeniørkunst. De siste årene har det også vært populært å vandre på taket av Operabygningen i Oslo.
Systematisk turistgeografi
Turistgeografi er en systematisk beskrivelse av et område som er interessant for de reisende. Turistgeografien har mange kilder, temaer og innfallsvinkler og kan bidra til å vise turistene nye og ukjente sider ved et område, for eksempel fakta om stedet, transport, servicetilbud, miljø, attraksjoner, aktiviteter og arrangementer.
Fakta om stedet
Den geografiske avgrensingen kan være landet, landsdelen, fylket, regionen eller kommunen. Opplysningene kan gjelde areal, topografi, flora, fauna, befolkning og bosettingsmønster, næringsliv og sysselsetting, historie og styresett. De fleste norske kommuner har slik informasjon tilgjengelig i brosjyrer og på Internett.
Transport
For turistene er det viktig å kjenne til hvilke muligheter for transport som finnes til og innenfor et område – informasjon om fly, tog, buss, båt og bil. Visse veistrekninger, broer og tunneler kan være en attraksjon i seg selv, som Trollstigen og Peer Gynt-vegen.
Servicetilbud, miljø og så videre
Overnattings- og serveringstilbud, butikker, bensinstasjoner, post, bank, bilverksted og sykehus.
Attraksjoner og severdigheter
Natur – dramatiske fosser, fjell og fjorder – og menneskeskapte attraksjoner som museer og spesielle byggverk. Dersom attraksjonene ligger samlet, blir det enklere for turistene å rekke over flere ting på kort tid. Et eksempel er alle museene som ligger samlet på Bygdøy i Oslo: Folkemuseet, Vikingskipmuseet, Sjøfartsmuseet, Kon Tiki- og Ra-museet.
Aktiviteter
Friluftsliv – muligheter for jakt og fiske, fotturer, turskigåing, slalåm, bading i sjø og innsjø, golf, ridning, fiske, sykling, tennis, squash, bordtennis, båtleie, kano, rafting og paragliding. Tema- og fornøyelsesparker i tillegg til badeland er populære reisemål for småbarnsfamilier.
Arrangementer
Festivaler, konserter, utstillinger, markeder, historiske bygdespill, handelsmesser, fiskekonkurranser, show og revyer. Arrangementer som er beregnet på lokalbefolkningen, viser seg ofte å være av interesse også for folk som kommer utenfra.
Praktisk bruk av turistgeografien
Praktisk nytte av turistgeografien får vi først når vi kan bruke kunnskapen til konkret informasjon for mennesker på ferie- og fritidsreiser. Det kan skje muntlig eller skriftlig av reisebyråer, turistkontorer og på Internett.
Reisehåndbøker er eksempler på målrettet tilpasning av turistgeografien. De gir informasjon om et geografisk område, et turistmål eller en reiserute. Ofte inneholder de kart og opplysninger om historie, lokalkultur, severdigheter og attraksjoner, dessuten prisene på ulike varer og tilbud. Reiselivsstoff er også populært i aviser, ukeblad, radio, fjernsyn og Internett. Artikler og reportasjer fra mer eller mindre fjerne reisemål blir lest av mange.