Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Idéskaping og mediedesignChevronRight
  4. IdéutviklingChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Husker du merkevarer?

Hvilke merkevarer husker du, og hvor godt? Undersøk nærmere kjente norske merkevarer.

Oppstilling av ulike logoer. Grafisk.

Oppgave 1

  • Bruk noen minutter på å skrive en liste (5–10 navn) med de første varemerkene du kommer på. Husker du logoen til disse merkevarene?
  • Finn fram noen tusjer eller fargeblyanter, og tegn dem raskt etter hukommelsen, helst med farger.
  • Ikke let opp logoen før du tegner den, du gjør denne øvelsen for å se hvor lett eller vanskelig det er å huske og å gjengi dem!
  • Når du har prøvd å gjengi “dine” logoer, kan du se hvordan andre har lykkes.
  • Ferdig? Studer også denne: Branded in Memory: Hvordan blir etablerte amerikanske merker husket?

Oppgave 2

Her har du ti kjente norske logoer. Greier du å tegne dem fra hukommelsen?

  • NSB, Stabburet, Freia, Nidar, Rema 1000, Meny, Kiwi, Peppes pizza, Helly Hansen

Det viktigste er at logoen blir gjenkjent. Det at mange er i stand til å gjengi logoen korrekt etter hukommelsen, kan man også tolke som et tegn på at den er enkel og tydelig, og dermed lett å huske, lett å identifisere, og at den skiller seg brukbart ut fra konkurrentene.

Repeter kriteriene for god logotyp i artikkelen Firmaprofilering og logo.

Læringsressurser

Idéutvikling

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs