Publisering av medieuttrykk er regulert. Du må ta hensyn til bestemte regler når du skal publisere noe. Brytes en lov, kan publiseringen av et medieuttrykk havne i retten.

Å publisere vil si å sende medieuttrykket sitt ut i det offentlige rom. Publiserer du noe, er du underlagt de samme reglene som regulerer alle publiserte medieuttrykk.
Reglene gjelder enten medieuttrykkene er publisert av et kommunikasjons-, reklame- eller designbyrå – eller av en frilanser som tar betalt for tjenestene sine. Selv om du som elev har noe mer å gå på enn en profesjonell aktør, gjelder de samme reglene også for deg, når du publiserer offentlig.
Lovverk og juridisk rådgivning
Opphavsrett, varemerkeloven, personopplysningsloven og loven om markedsføring regulerer hva som er lov og ikke lov. Reglene er ofte komplisert å sette seg inn i. Får du problemer eller lurer på hva som gjelder av lovgivning ved publisering, er det derfor lurt å søke juridisk rådgivning.

Jobber du med grafisk design, web-design eller illustrasjon og animasjon, eller er student innen disse fagområdene, kan du bli medlem av Grafill. Organisasjonen har juridisk rådgivning som en av tjenestene de tilbyr sine medlemmer.
De fleste medlemsorganisasjoner for medieyrker har jurister som du kan få råd fra, enten du jobber som frilanser eller i et designbyrå.
Hvorfor det blir søksmål
I skolesammenheng er det sjelden spørsmål om å tjene mye penger på et medieprodukt. Derfor skal det mye til for at en skoleelev skal få problemer av juridisk art.
Når personer eller bedrifter blir saksøkt, er grunnen at saksøker vet, eller har grunn til å tro, at noen tjener penger på et arbeid som allerede er blitt utført.
Læringsressurser
Idéutvikling
Læringssti
Klar, ferdig, kreativ!
KjernestoffTeknikker for idéutvikling
KjernestoffNABC, pitch, rollespill og moodboards
KjernestoffSkisseteknikk
KjernestoffLag og vurder designprofiler
KjernestoffIdeer, verkshøyde og dokumentasjon
Kjernestoff
Fagstoff
Kreativ kommunikasjon
KjernestoffIdeer og idéutvikling
KjernestoffKlar, ferdig, kreativ - KFK-modellen
KjernestoffKFK-modellen: Utforsking og idémyldring
KjernestoffTeknikker for idéutvikling
KjernestoffIdéutvikling ved hjelp av rollespill
KjernestoffRollespill i arbeid med ideer
KjernestoffNABC-metoden
KjernestoffSkisser i idéutvikling
KjernestoffTeknikker i skissetegning
KjernestoffStoryboardskisser i medieproduksjon
KjernestoffPitch
KjernestoffKomponentene i en logo
KjernestoffDesignmanualen
KjernestoffMoodboard
KjernestoffÅndsverk, verkshøyde og dokumentasjon
KjernestoffCASE: Juritzen forlag versus Freia
KjernestoffCASE: Erstatning for kopiert logo
KjernestoffCASE: Statoil-symbolet, et plagiat?
KjernestoffSjekkliste for åndsverk
Kjernestoff- Kjernestoff
Publisering og lovverkDu er her
Oppgaver og aktiviteter
Hva er en idé?
KjernestoffNår får du gode idéer?
KjernestoffHvordan oppstår ideer?
KjernestoffÅ vurdere en idé
KjernestoffBruk ulike teknikker for idéutvikling
KjernestoffRefleksjonsoppgave om ideer og idéutvikling
KjernestoffLag moodboards for en ny kafé
KjernestoffKampanje for raskere garderobeskift
KjernestoffHva vil det si å lage skisse?
KjernestoffØv deg på forenkling!
KjernestoffLag et storyboard med tre scener
KjernestoffUndersøk designmanualer
KjernestoffHusker du merkevarer?
KjernestoffFungerer logoen?
KjernestoffLag logo og designprofil
KjernestoffEr medieuttrykket ditt et åndsverk?
KjernestoffCASE: Bokomslag til påskekrim
KjernestoffIdéutvikling i kreativ tekst
Kjernestoff
Vurderingsressurs
Dokumentasjon av medieproduksjon
KjernestoffEgenvurdering designprofil
Kjernestoff