Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Idéskaping og mediedesignChevronRight
  4. IdéutviklingChevronRight
  5. Sjekkliste for åndsverk ChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagstoff

Sjekkliste for åndsverk

Sjekklisten gir deg en pekepinn på om medieproduktet ditt kan regnes som et åndsverk. Den hjelper deg til å bli mer bevisst på måten du jobber på, og styrker din stilling som opphaver.

Designer i arbeid på datamaskin. Foto.
Designer i arbeid med fargepalett på datamaskin.

Kan medieuttrykket ditt regnes som et åndsverk?

  1. Kan du dokumentere at produktet ditt er originalt? Med det menes at det ikke er kopiert – for eksempel tracet – direkte av en annen illustrasjon, eller at det likner. Ja/Nei
  2. Kan du dokumentere at det ligger en prosess bak tilblivelsen av produktet? Ja/Nei
  3. Har du tatt vare på research? Eksempler er lenker til informasjon du har brukt, tankekart, idéskisser, andre skisser og annet arbeid som er laget i en programvare. Ja/Nei
  4. På hvilken måte kan du dokumentere prosessen? Beskriv!
  5. Hva har du? Hvordan dokumenterer du det du har? Beskriv!
  6. Tror du det vil fungere å vise til at du hadde en mengde notater som ble borte da programmet krasjet, at minnepennen forsvant eller liknende – i en eventuell rettssak? Ja/Nei

Hvis du må svare nei på ett eller flere av de tre første spørsmålene, finn fram et annet medieuttrykk du har skapt.

Hvis du må svare nei på spørsmålene uansett hvilket produkt du tester, tyder det på at du må forbedre rutinene dine – slik at dokumentasjonen på prosessen fra idé til ferdig produkt blir bedre!

Læringsressurser

Idéutvikling

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs