Det finnes mange forhold som gjør det vanskelig for målgruppa å oppfatte avsenderen sitt budskap: Det du kjenner fra kommunikasjonsteorien som “støy”, gjelder også for oppfatningen av en logo.
Jo enklere og tydeligere et symbol er, jo mindre er sannsynligheten for at informasjonen blir borte på vei fra avsender til mottaker, eller at det blir utsatt for “støy”, – i denne sammenhengen visuelle forstyrrelser.
Du skal få gjøre en liten analyse av hvordan ulike logoer fungerer i bittesmått. Den minste logoen vi bruker mest i dag for å holde oss orientert i og med informasjon, er favikonet.
Et favikon er merket som står i fanen på en nettside.
Symboler som fungerer i så små størrelser, var ikke like påkrevet før internett gjorde sitt inntog, men de beste symbolene fungerer som oftest utmerket som favikoner, selv om de ble laget for mange tiår siden.
- Noter navnene på kjente firma, både norske og utenlandske. Velg for eksempel to av hver.
- Gå på virksomheten sin nettside. Kan du se med utgangspunkt i faviconene om logoene er laget før eller etter internettets inntog fra ca. midten av 90-tallet? I så fall, hvordan ser du det?
- Hvilke kunne du ha identifisert, uten å kjenne til dem fra før?
- Hva tenker du bør være kriteriene for å regne logoer som vellykkede?
- Beskriv hva vellykkede logo-symboler har til felles, og begrunn hvorfor disse fellestrekkene gjør symbolene vellykket.
Læringsressurser
Idéutvikling
Læringssti
Klar, ferdig, kreativ!
KjernestoffTeknikker for idéutvikling
KjernestoffNABC, pitch, rollespill og moodboards
KjernestoffSkisseteknikk
KjernestoffLag og vurder designprofiler
KjernestoffIdeer, verkshøyde og dokumentasjon
Kjernestoff
Fagstoff
Kreativ kommunikasjon
KjernestoffIdeer og idéutvikling
KjernestoffKlar, ferdig, kreativ - KFK-modellen
KjernestoffKFK-modellen: Utforsking og idémyldring
KjernestoffTeknikker for idéutvikling
KjernestoffIdéutvikling ved hjelp av rollespill
KjernestoffRollespill i arbeid med ideer
KjernestoffNABC-metoden
KjernestoffSkisser i idéutvikling
KjernestoffTeknikker i skissetegning
KjernestoffStoryboardskisser i medieproduksjon
KjernestoffPitch
KjernestoffKomponentene i en logo
KjernestoffDesignmanualen
KjernestoffMoodboard
KjernestoffÅndsverk, verkshøyde og dokumentasjon
KjernestoffCASE: Juritzen forlag versus Freia
KjernestoffCASE: Erstatning for kopiert logo
KjernestoffCASE: Statoil-symbolet, et plagiat?
KjernestoffSjekkliste for åndsverk
KjernestoffPublisering og lovverk
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Hva er en idé?
KjernestoffNår får du gode idéer?
KjernestoffHvordan oppstår ideer?
KjernestoffÅ vurdere en idé
KjernestoffBruk ulike teknikker for idéutvikling
KjernestoffRefleksjonsoppgave om ideer og idéutvikling
KjernestoffLag moodboards for en ny kafé
KjernestoffKampanje for raskere garderobeskift
KjernestoffHva vil det si å lage skisse?
KjernestoffØv deg på forenkling!
KjernestoffLag et storyboard med tre scener
KjernestoffUndersøk designmanualer
KjernestoffHusker du merkevarer?
Kjernestoff- Kjernestoff
Fungerer logoen?Du er her
Lag logo og designprofil
KjernestoffEr medieuttrykket ditt et åndsverk?
KjernestoffCASE: Bokomslag til påskekrim
KjernestoffIdéutvikling i kreativ tekst
Kjernestoff
Vurderingsressurs
Dokumentasjon av medieproduksjon
KjernestoffEgenvurdering designprofil
Kjernestoff