Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Idéskaping og mediedesignChevronRight
  4. IdéutviklingChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

CASE: Juritzen forlag versus Freia

I 2009 gav Juritzen ut en bok med et omslag som hadde svært mye til felles med designet på Kvikklunsj-sjokoladen. Kraft Foods, Freias eiere, krevde at forlaget trakk tilbake boka fra markedet.

Arve Juritzen og Juritzen forlag i retten med boka  "Påskekrim 2009" .  Foto.
Arve Juritzen og Juritzen forlag i retten med boka "Påskekrim 2009" .

Første runde: 1–0 til Freia

I 2009 gav Juritzen ut en bok med et omslag som hadde svært mye til felles med designet på Kvikklunsj-sjokoladen. Da Freias eier, Kraft Foods, oppdaget dette, mente de at Juritzen hadde gått over streken. De krevde derfor at forlaget trakk boka tilbake fra markedet. Retten gav Freia medhold i at designet Juritzen forlag brukte, krenket merkevaren deres, Kvikklunsj.

Andre runde: Juritzen slår tilbake

Konflikten startet med full seier til Freia-eier, Kraft Foods, mot Juritzen. Men Juritzen gav seg ikke. Han anket dommen, og i ankesaken viste Juritzen til at fargestripene ikke var nye med Kvikklunsj. De var allerede blitt brukt i mange sammenhenger før Kvikklunsj-designet ble laget. Juritzen la fram flagg fra flere afrikanske land, samt rastafari-effekter, som også bruker gule, grønne og røde striper.

Strategien viste seg å være god. Etter ankesaken fikk Juritzen lov til å bruke designet med striper i disse fargene. Det ble realisert på bokomslaget i forbindelse med lanseringen av 2011-utgaven av novellesamlingen.

Læringsressurser

Idéutvikling

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs