Farger fanger oppmerksomheten vår, vekker følelser, framkaller minner og skaper stemninger. Farger kan være en del av komposisjonen i et bilde, men også ha en egen symbolsk betydning.

Varme og kalde farger

Det finnes ulike måter å dele inn og beskrive farger på. Den sveitsiske maleren og kunstpedagogoen Johannes Itten (1888–1967) har skapt en fargelære som fortsatt er godt kjent og mye brukt. Itten plasserte fargene i en fargesirkel. Innerst i fargesirkelen finner vi grunnfargene (primærfargene) rødt, blått og gult. Vi kan blande fram de fleste andre fargene ved hjelp av dem.
Fargene i venstre halvdel av fargesirkelen kaller vi gjerne for kalde farger, mens fargene i høyre halvdel av fargesirkelen kalles varme farger. Kalde farger assosierer vi gjerne med kulde, klarhet og avstand. Varme farger understeker varme og nærhet.
Kontraster
Kontraster fanger gjerne oppmerksomheten vår og tydeliggjør budskapet i et bilde. Den sterkeste kontrasten får vi når vi stiller de tre grunnfargene opp mot hverandre. Også komplementærfarger (farger som står overfor hverandre i fargesirkelen) gir en tydelig kontrastvirkning. Kald–varm-kontrast får vi ved å stille opp kalde og varme farger mot hverandre. Lys–mørk-kontrast er en annen type kontrast som ofte blir brukt.
Å kommunisere ved hjelp av farger
De fleste av oss har en yndlingsfarge som vi liker spesielt godt. Men fargenes egenskaper oppfatter vi forbausende likt. Vi assosierer farger med varme og kulde, med tyngde og letthet, med ro eller aktivitet. Nettopp fordi vi har denne felles oppfattelsen, denne innebygde tolkningen som er programmert i underbevisstheten vår, kan og bør vi bruke fargene som et effektivt kommunikasjonsmiddel.
Idium, et mediebyrå som blant annet leverer tjenester innen digital markedsføring, har laget en oversikt over de mest brukte fargene for bedrifter og hva fargene assosieres med. Blå viser seg å være den mest brukte fargen blant store merker i verden. På andreplass finner vi rød og på tredjeplass er sort/grå-skalaen. På fjerdeplass dukker gult opp.

- Blå er pålitelig, troverdig, sikker og ansvarlig. Det er en populær farge blant firmaer innen: teknologi, helse, omsorg, finans, energi, jordbruk og flyselskaper.
- Rød er aggressiv, energisk, provoserende og fanger oppmerksomheten. Det er en populær farge innen industrier som: mat, teknologi, biler og jordbruk.
- Sort er prestisje, verdi, tidløs og sofistikert. Den brukes i industrier som: teknologi, biler og klær.
- Gul er positivitet, lys, varme, motivasjon og kreativitet. Den er mye brukt innen industrier som: mat, energi og husholdning.
- Lilla er kongelig, sofistikert, nostalgisk, mystisk og spirituell. Den er populær innen felt som: teknologi, helse, omsorg og finans.
- Grønn er rikdom, helse, prestisje og ro. Den er populær innen industrier som: mat, teknologi, finans, energi og husholdning.
- Oransje er vitalitet, moro, sprudlende og leken. Det er en populær farge innen: teknologi og helse.
- Brun er jordnær, naturlig, enkel og holdbar. Den er populær innen felt som: klær, biler og jordbruk.
- Hvit er ren, uskyldig, nobel og myk. Den brukes mye i industrier som: klær og helse.
Kilde: Idium: Bedre nettsider med riktige farger
Fargesymbolikk
Farger kan ha symbolsk betydning, og noen ganger utnytter fotografen eller mediegrafikeren denne funksjonen. Men hva en farge betyr, kan variere fra kultur til kultur. I vår kultur blir fargen gul ofte assosiert med falskhet, mens den står for troskap i Øst-Asia. Derfor er det viktig å tenke nøye over hvem som er den primære målgruppa vi kommuniserer med.
Farger kan dessuten ha flere betydninger. Rødt kan for eksempel symbolisere både kjærlighet, varme, fare og revolusjon. Svart er ofte symbol for død og sorg. Hvitt symboliserer også sorg, men i tillegg renhet. Blått er evighetens farge. Fra gammelt av var fargen purpur forbehold kongen eller keiseren. (Kilde: Store norske leksikon)
Læringsressurser
Fortelleteknikker og virkemidler
Læringssti
Fortelleteknikk i bilder
KjernestoffFortelleteknikk og virkemidler i lyd
KjernestoffFilmspråk
KjernestoffVirkemidler og fortelleteknikk i videoblogg
KjernestoffFortelleteknikk i digitale medier
KjernestoffFortelleteknikk i tegneserier
Kjernestoff
Fagstoff
Bildet som medietekst
KjernestoffBilder i bruk
KjernestoffBildeutsnitt
KjernestoffKameravinkler
KjernestoffBalanse, gjentakelse og linjer
Kjernestoff- Kjernestoff
Farger som virkemiddelDu er her
Virkemidler i skriftlig arbeid
KjernestoffJournalistiske skrivemodeller
KjernestoffSpråklige virkemidler
KjernestoffRim og rytme
KjernestoffFortelleteknikker i skriftlig arbeid
KjernestoffSlik skriver du et debattinnlegg
KjernestoffLyd som virkemiddel
KjernestoffLyd i film
KjernestoffRadiosjangre
KjernestoffRadioreklame
KjernestoffVirkemidler i reklamefilm
KjernestoffFortelleteknikk i levende bilder
KjernestoffBildekomposisjon og kamerabevegelser
KjernestoffKlipping og klipperytme
KjernestoffVideoblogging
KjernestoffFortelleteknikker i videoblogger
KjernestoffVideobloggere om personlig fortelleteknikk
KjernestoffFortelleteknikk i sjangerfilm
KjernestoffReality-TV
KjernestoffFortelleteknikk i TV-serier
KjernestoffBrukeren og navigasjon
KjernestoffPrinsipper for navigasjon og søk
KjernestoffMultimedialitet og responsivitet
KjernestoffTegneserier
KjernestoffUtsnitt, bildevinkler og ruter i tegneserier
KjernestoffBobler og effektlyder i tegneserier
KjernestoffHelter og antihelter i tegneseriehefter
KjernestoffDen gode historien
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
En flik av virkeligheten
KjernestoffGjenkjenn utsnitt, kameravinkler og linjer
KjernestoffBarnet og gribben
KjernestoffØvelser i bruk av språklige virkemidler
KjernestoffSkriv et debattinnlegg
KjernestoffLyd i film
KjernestoffBruk lyd i en produksjon
KjernestoffPlanlegg en radioreportasje
KjernestoffMr. Melk – Skapelsen
KjernestoffHva kan du nå om filmspråk?
KjernestoffHva er en videoblogg?
KjernestoffFleip eller fakta om YouTube
KjernestoffSammenlign fortelleteknikk i videoblogger
KjernestoffLek youtubere
KjernestoffFinn virkemidler i traileren Point Break
KjernestoffLag en trailer eller et reality-konsept
KjernestoffKlassens serievaner
KjernestoffBegrepsøvelse digitale medier
KjernestoffSammenlign to webdokumentarer
KjernestoffLag en webdokumentar
KjernestoffOppgave om bobler og effektlyder
KjernestoffAnalyse av en tegneseriestripe
KjernestoffTegneserienes superhelter
KjernestoffSmeden og bakeren som tegneserie
Kjernestoff
Kildemateriale
Skylappjenta
KjernestoffMin bestemor strøk kongens skjorter
Kjernestoff