Oppgave 1
Se på de tre reklameannonsene nederst på denne sida.
- Hvilke produkter er det som presenteres?
- Hva er det underforståtte standpunktet til annonsørene?
- Hvilke (salgs)argumenter brukes i de tre annonsene?
- Annonsørene appellerer i stor grad til fornuften hos forbrukerne. Finn eksempler på fakta og ord med fornuftsappell.
- Hvilken av de tre annonsene appellerer i størst grad til følelsene? Grunngi svaret.
Oppgave 2
Bruk av bilder og typografi i de tre annonsene
- Hva viser hovedbildene i de tre annonsene?
- Hva slags informasjon skal hovedbildene gi leseren? Skal de bare vise hvordan produktet ser ut, eller viser de produktet i bruk?
- En av illustrasjonene forteller en liten historie. Hvilken?
- Hvilken av annonsene er mest nøktern med tanke på tekst og form?
- Beskriv hvordan skrifttyper, skriftstørrelser, store bokstaver, kursivering og andre grafiske virkemidler er brukt for å framheve viktig informasjon.


CC BY-NC-SASkrevet av Marion Federl.
Sist faglig oppdatert 11.01.2019