Det ene elevsvaret du har lest, fikk en middels karakter, det andre elevsvaret blei vurdert til over middels. Du har kanskje også vurdert de to oppgavene ulikt?

Du og de andre i klassen har nå vurdert to ulike svar på ei oppgave som blei gitt til eksamen våren 2017. Da er det sikkert interessant å se om dere kom fram til samme karakter som sensorene? "Fasiten" er at elevtekst 1 fikk karakteren 5, mens elevtekst 2 fikk karakteren 3. Vi kan tenke oss at vurderingsskjemaene til de to svara ser slik ut:
Vurdering av elevtekst 1
Kjennetegn på måloppnåelse som "matcher" svaret, er markert med halvfet skrift. Sensors kommentar står i kolonnen til høyre.
Karakter 2 | Karakter 3 – 4 | Karakter 5 -6 | Kommentar |
---|---|---|---|
viser at eleven til en viss grad mestrer formverk og setningsoppbygging | viser at eleven stort sett mestrer formverk og setningsoppbygging | viser at eleven mestrer formverk og setnings-oppbygging | Nesten gjennomgående godt språk, men noen unøyaktigheter |
har en viss struktur og sammenheng | har stort sett hensiktsmessig struktur og god sammenheng | har hensiktsmessig struktur og god sammenheng | Oversiktlig, med gode temasetninger og ett moment i hvert avsnitt |
bruker noe fagspråk | bruker relevant fagspråk | bruker presist og relevant fagspråk | Fint om språklige virkemidler og funksjon. Kunne med fordel brukt fagbegreper om argumentasjonen. Savner noe overblikk, litt skjematisk. |
peker på noen virkemidler i teksten | gjør greie for noen virkemidler og viser i noen grad hvordan de fungerer i teksten | gjør greie for virkemidler og viser hvordan de fungerer i teksten | Binder språklige virkemidler og appellformene godt sammen. |
peker på noen sider ved argumentasjon/bruk av appellformer | gjør greie for hovedtrekk i argumentasjon/bruk av appellformer og funksjonen de har | gjør presist greie for argumentasjon / bruk av appellformer og funksjonen de har | Gjør godt greie for patos-appell og talerens etos; burde brukt et avsnitt på den direkte argumentasjonen (logos-appell). |
peker på noen sider ved budskap / hovedsyn. | gjør greie for budskap / hovedsyn | gjør greie for budskap / hovedsyn på en selvstendig måte | Fint |
Samlet sett viser elevsvaret lav kompetanse i faget. | Samlet sett viser elevsvaret nokså god kompetanse i faget eller god kompetanse i faget. | Samlet sett viser elevsvaret meget god eller framifrå kompetanse. | Samlet karakter: 5 |
Vurdering av elevtekst 2
Kjennetegn på måloppnåelse som "matcher" svaret, er markert med halvfet skrift. Sensors kommentar står i høyre kolonne.
Karakter 2 | Karakter 3 – 4 | Karakter 5 -6 | Kommentar |
---|---|---|---|
viser at eleven til en viss grad mestrer formverket og setningsoppbygging | viser at eleven stort sett mestrer formverket og setnings-oppbygging | viser at eleven mestrer formverket og setningsoppbygging | Mestrer stort sett formverket, men gjør en del ulogiske valg mht. setningsoppbygning og tekstbinding. En del upresise uttrykk. |
har en viss struktur og sammenheng | har stort sett hensiktsmessig struktur og god sammenheng | har hensiktsmessig struktur og god sammenheng | Til dels svak avsnittsinndeling. Flere avsnitt som inneholder mer enn ett moment. Da blir temasetningene i avsnitta lite relevante. |
bruker noe fagspråk | bruker relevant fagspråk | bruker presist og relevant fagspråk | Bruker fagspråk i noen sammenhenger. |
peker på noen virkemidler i teksten | gjør greie for noen virkemidler og viser i noen grad hvordan de fungerer i teksten | gjør greie for virkemidler og viser hvordan de fungerer i teksten | Noe tynt. Burde skrevet om flere språklige virkemidler i talen, og brukt fagbegreper. |
peker på noen sider ved argumentasjon resp. bruk av appellformer | gjør greie for hovedtrekk i argumentasjon/bruk av appellformer og funksjonen de har | gjør presist greie for argumentasjon/bruk av appellformer og funksjonen de har | Kjenner til noen grunnleggende begreper. Knytter i liten grad virkemiddelbruk opp mot appellformer. Ikke noe utdypende avsnitt om den åpne argumentasjon (logos-appell). |
peker på noen sider ved budskap /hovedsyn | gjør greie for budskap/hovedsyn | gjør greie for budskap/hovedsyn på en selvstendig måte | Gjør for så vidt greie for hovedsynet, men det blir upresist og litt tynt. |
Samlet sett viser elevsvaret lav kompetanse i faget. | Samlet sett viser elevsvaret nokså god kompetanse i faget eller god kompetanse i faget. | Samlet sett viser elevsvaret meget god kompetanse i faget eller framifrå kompetanse. | Samlet karakter: 3 |