Hopp til innhold

Oppgave

Oppgaver om norsk språkpolitikk etter 1960

Forholdene for minoritetsspråklige har stått sentralt i norsk språkpolitikk etter 1960. Hvilke problemstillinger synes du er viktigst i dag?

Internatskolen for Flyttsame-barn i 1950.

Samiske barn undervises i norsk på internatskolen for flyttsamebarn i 1950.

Oppgave 1

Les fagteksten Språkdebatt og språkpolitikk fra 1960 til i dag, og svar på spørsmåla.

  1. Forklar disse begrepene:

    • nasjonalspråk
    • morsmål
    • minoritetsspråk
    • fremmedspråk
  2. Hvilke prinsipper blir fastslått i stortingsmelding 35, Mål og meining (2007–2008)?
  3. Hvorfor vedtok Stortinget i 1863 å "fornorske" samer og kvener?
  4. Les artikkelen Samisk og kvensk i Norge etter 1905. Hvilke konsekvenser fikk fornorskingsvedtaket for disse minoritetsgruppene?
  5. Hvor mange språkråd har vi i Norge i dag, og hvilke oppgaver har de?

Oppgave2

  1. Hvilke spørsmål synes du burde stå sentralt i den språkpolitiske debatten i Norge i dag? Skriv ned tre problemstillinger, og lag en kort begrunnelse for hvorfor du mener disse tre problemstillingene er viktige.
  2. Gå deretter sammen i grupper på fire til seks elever, og sammenlign det dere har skrevet. Hvilken problemstilling synes gruppemedlemmene er mest interessant? Hva mener dere i gruppa om denne problemstillingen?
  3. Presenter og diskuter denne problemstillingen med de andre elvene i klassen.
Sist faglig oppdatert 29.10.2018
Skrevet av Ragna Marie Tørdal

Læringsressurser

Språkhistorie og språkpolitikk

Læringssti

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter

Kildemateriell