Forholdene for minoritetsspråklige har stått sentralt i norsk språkpolitikk etter 1960. Hvilke problemstillinger synes du er viktigst i dag?

Samiske barn undervises i norsk på internatskolen for flyttsamebarn i 1950.
Oppgave 1
Les fagteksten Språkdebatt og språkpolitikk fra 1960 til i dag, og svar på spørsmåla.
Forklar disse begrepene:
- nasjonalspråk
- morsmål
- minoritetsspråk
- fremmedspråk
- Hvilke prinsipper blir fastslått i stortingsmelding 35, Mål og meining (2007–2008)?
- Hvorfor vedtok Stortinget i 1863 å "fornorske" samer og kvener?
- Les artikkelen Samisk og kvensk i Norge etter 1905. Hvilke konsekvenser fikk fornorskingsvedtaket for disse minoritetsgruppene?
- Hvor mange språkråd har vi i Norge i dag, og hvilke oppgaver har de?
Oppgave2
- Hvilke spørsmål synes du burde stå sentralt i den språkpolitiske debatten i Norge i dag? Skriv ned tre problemstillinger, og lag en kort begrunnelse for hvorfor du mener disse tre problemstillingene er viktige.
- Gå deretter sammen i grupper på fire til seks elever, og sammenlign det dere har skrevet. Hvilken problemstilling synes gruppemedlemmene er mest interessant? Hva mener dere i gruppa om denne problemstillingen?
- Presenter og diskuter denne problemstillingen med de andre elvene i klassen.
Sist faglig oppdatert 29.10.2018