Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Elevmedvirkning i vurderingsarbeidet

På skolen der Alana jobber, har de lenge jobbet for å få elevene aktivt med i vurderingsarbeidet. I dag skal læreren ha en innføring i temaet egenvurdering.
Planlegging. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Læreren har laget følgende diskusjonsoppgave til elevene:

Egenvurdering

  • Hvordan kan du vurdere ditt eget arbeid i programfagene?
  • Hva motiverer deg til å vurdere ditt eget arbeid?
  • Hva kan være utfordrende med å vurdere sitt eget arbeid?
  • Hva tror du forventes av en god egenvurdering?

Diskuter punktene.

Alana sitter sammen med en gruppe der motivasjonen for arbeidet med egenvurdering varierer mye.

En av elevene sier: «Dette er bare tull, det er alltid læreren som bestemmer likevel, så hvorfor skal jeg bruke tid på noe som ingen hører på?»

Hva bør Alana si i denne situasjonen?

Relatert innhold

Opplæringsloven handler om hvilke rettigheter og plikter som er forbundet med all opplæring og skolegang i Norge.

CC BY-SASkrevet av Guri Bente Hårberg og Gro Nedberg Grønlid.
Sist faglig oppdatert 11.01.2019

Læringsressurser

Videregående skole som arbeidsplass