På skolen der Alana jobber, har de lenge jobbet for å få elevene aktivt med i vurderingsarbeidet. I dag skal læreren ha en innføring i temaet egenvurdering.
Læreren har laget følgende diskusjonsoppgave til elevene:
Egenvurdering
- Hvordan kan du vurdere ditt eget arbeid i programfagene?
- Hva motiverer deg til å vurdere ditt eget arbeid?
- Hva kan være utfordrende med å vurdere sitt eget arbeid?
- Hva tror du forventes av en god egenvurdering?
Diskuter punktene.
Alana sitter sammen med en gruppe der motivasjonen for arbeidet med egenvurdering varierer mye.
En av elevene sier: «Dette er bare tull, det er alltid læreren som bestemmer likevel, så hvorfor skal jeg bruke tid på noe som ingen hører på?»
Hva bør Alana si i denne situasjonen?
Relatert innhold
CC BY-SASkrevet av Guri Bente Hårberg og Gro Nedberg Grønlid.
Sist faglig oppdatert 11.01.2019