Undersøkelser viser at vi får lyst på nye produkter etter å ha lest produktomtaler i blogger.

Informasjonssjef i DnB Bank ASA forteller at banken samarbeider med bloggere på temaer som de vet mange er opptatt av.
– Når vi samarbeider med bloggere så gjør vi det fordi vi ønsker å treffe en målgruppe med et tema som vi ellers har problem med å nå fram til denne gruppen med.
– Når vi eksempelvis samarbeider med en blogger som er kjent for å snakke om klær og smykker, så kan vi sørge for at det også snakkes om at det er viktig å ha en økonomisk buffer, BSU-sparing og innboforsikring.
Forbrukerombudet: Veiledning om bloggreklame
Oppgave
Drøft i klassen
- Har du kjøpt noe fordi en blogger har anbefalt det? Dersom du blogger selv - har du anbefalt produkter til andre. Hvorfor?
- Hva synes du om at store konsern, som DnB, betaler bloggere for å skrive som deres produkter?
- Stoler du på råd og anbefalinger i blogger? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Har bloggere noen form for makt? Eventuelt hva slags makt?
- Forbrukerombudet mener at denne formen for markedsføring reiser problemstillinger rundt kjøpepress, urimelig påvirkning og skjult markedsføring. Er du enig?
CC BY-NC-SASkrevet av Inga Ragnhild Holst og Hege Røyert. Rettighetshaver: NTB
Sist faglig oppdatert 11.04.2018