Hopp til innhold

Fagartikkel

Reklamekampanjer

En reklamekampanje er en samordnet og tidsavgrenset markedsføringsinnsats der en bedrift eller et reklamebyrå bruker mange ulike markedsføringskanaler samtidig innenfor en avgrenset tidsperiode.

LK06

Eksempler på kanaler som brukes i reklamekampanjer:

  • annonsering i trykte og nettbaserte medier
  • radioreklame
  • reklamefilmer og trailere på kino, fjernsyn og nett
  • spesiell emballasje
  • lokkemidler til form av tilleggsprodukter eller gevinster
  • brosjyrer
  • reklameplakater og foldere
  • annonsedekor på busser og drosjer
  • redaksjonell omtale – omdømmebygging

Kampanjene knytter seg gjerne til en spesiell begivenhet (produktlansering, messedeltakelse, jubileum eller lignende «event»). Ofte vil en reklamekampanje bestå av en tilbudspakke der distribusjonsleddene også bidrar til prisreduksjon.
(Kilde: Birger M. Vikøren, reklamekampanje. (2011-10-24) I Store norske leksikon. URL-adresse: http://snl.no/reklamekampanje)

Sosiale medier i markedsføringen

Mange bedrifter satser aktivt på å bruke sosiale medier som kanaler i reklamekampanjer. Pizzaen Grandiosa har egen vennegruppe på Facebook. En av de meste vellykkede reklametriksene er å få forbrukerne til å publisere egne reklamefilmer for produktet på YouTube.

Eksempel: Reklamekampanjen for Pizza Grandiosa

Pizza Grandiosa. Foto.

Emballasjen er en viktig del av reklamekampanjen.

Produktnettside: Her finner du også lenke til Facebook-siden

Forbrukergenerert reklamefilm for Grandiosa

Eksempel på lokkemiddel

Eksempel på redaksjonell produktomtale Favorittpizzaen til folket drar på årene

Saftbygda Lerum

Offisiell reklamefilm:

Sist oppdatert 19.12.2017
Skrevet av Ragna Marie Tørdal

Læringsressurser

Markedskommunikasjon