I denne oppgaven skal du forklare hva en myte er, sammenligne ulike skapelsesmyter og utforske en spesiell myte om hvordan alt er blitt til. Velg én eller flere deloppgaver.

Oppgave 1
Sammenlikn den bibelske skapelsesberetningen, den samiske skapelsesberetningen og den norrøne skapelsesberetningen .
- Hva er en myte, og hvorfor bruker vi begrepet myter om disse skapelsesberetningene?
- Hva eksisterer før skapelsesprosessen starter i de tre mytene?
- Hva eller hvem er det som setter skapelsesprosessen i gang?
- Hvordan blir menneskene til i de tre fortellingene?
- Hva har de tre mytene til felles?
- Den bibelske skapelsesberetningen ble til i Midtøsten, mens den norrøne og den samiske skapelsesberetningen ble til på den nordlige halvkule. Pek på trekk i fortellingene som er kulturbestemte eller naturbestemte.
Oppgave 2
I fagartikelen om skapelsesmyter, i Store norske leksikon på nett og i Wikipedia kan du lese om ulike skapelsesmyter.
- Hva er hovedforskjellen mellom skapelsesmytene i hinduismen og de skapelsesmytene som har sitt opphav i Midtøsten og Europa?
- Hva forteller sumeriske skapelsesmyter om hvordan verden ble til?
- Hva forteller egypiske skapelsesmyter om hvordan verden ble til?
- Hva forteller babylonske skapelsesmyter om hvordan verden ble til?
- Er det noe i disse fortellingene som du kjenner igjen fra de bibelske skapelsesmytene?
- Hvordan ble verden til ifølge gresk mytologi?
- I hvilke grad preger gresk mytologi og bibelsk mytologi vårt verdensbilde i dag? Diskuter dette med en medelev.
Oppgave 3
Utforsk en bestemt myte om hvordan verden ble til, hvordan menneskene ble til eller om kampen mellom det gode og det vonde. Samarbeid gjerne to og to.
- Hva handler myten om?
- Hvor oppstod denne myten, og i hvilke kulturer finner vi fortellinger med tilsvarende innhold?
- Hvilken lesemåte vil dere velge for å forstå hva myten egentlig vil si oss? Diskuter dette og begrunn valget.
- Hva mener dere er det sentrale budskapet i den myten dere valgte?
- Har dette budskapet relevans for oss som lever i dag?
Sist faglig oppdatert 17.06.2019