Hopp til innhold

Fagartikkel

Aktivitetsplan

LK06
Ansatte som lager en oversikt med gullapper på tavle. Foto.

Arbeidet med en markedsplan skal ende ut i en konkret aktivitetsplan. Det er aktivitetsplanen som beskriver hvilke markedsføringsaktiviteter bedriften skal gjennomføre i den kommende perioden.

Aktivitetsplanen må gi svar på flere spørsmål:

  • Hvilke markedsføringsaktiviteter vil bli gjort?
  • Når skal de gjøres?
  • Hvem skal gjennomføre aktivitetene?
  • Hva vil aktivitetene koste?
  • Hvordan kan resultatet av aktivitetene måles og vurderes?

Viktige begreper

  • Aktivitetsplan: Oversikt over markedsføringsaktiviteter, handlingsplan
  • Markedsføringsaktiviteter: Konkrete tiltak som for eksempel annonse, plakat, salgskampanje

Se filmen for tips til hvordan du setter opp en aktivitetsplan (handlingsplan):

Eksempel på en enkel aktivitetsplan

TidAktivitetAnsvarligBudsjettMål
1. august Annonse i avisa Kari 10 000 krØke salget med 3 %
15. augustDelta på salgsmesse Josef 20 000 krFå minst 50 nye kunder
1. oktoberKampanje på Facebook Jessica Gratis Få 1000 "likes"
Sist oppdatert 19.11.2017
Skrevet av Mette Holan og Hanne-Lisbet Løite

Læringsressurser

Markedsplanen