LK06

Arbeidet med en markedsplan skal ende ut i en konkret aktivitetsplan. Det er aktivitetsplanen som beskriver hvilke markedsføringsaktiviteter bedriften skal gjennomføre i den kommende perioden.
Aktivitetsplanen må gi svar på flere spørsmål:
- Hvilke markedsføringsaktiviteter vil bli gjort?
- Når skal de gjøres?
- Hvem skal gjennomføre aktivitetene?
- Hva vil aktivitetene koste?
- Hvordan kan resultatet av aktivitetene måles og vurderes?
Viktige begreper
- Aktivitetsplan: Oversikt over markedsføringsaktiviteter, handlingsplan
- Markedsføringsaktiviteter: Konkrete tiltak som for eksempel annonse, plakat, salgskampanje
Se filmen for tips til hvordan du setter opp en aktivitetsplan (handlingsplan):
Eksempel på en enkel aktivitetsplan
Tid | Aktivitet | Ansvarlig | Budsjett | Mål |
---|---|---|---|---|
1. august | Annonse i avisa | Kari | 10 000 kr | Øke salget med 3 % |
15. august | Delta på salgsmesse | Josef | 20 000 kr | Få minst 50 nye kunder |
1. oktober | Kampanje på Facebook | Jessica | Gratis | Få 1000 "likes" |
Sist oppdatert 19.11.2017