Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Fremme helhetlig helse

Som barne- og ungdomsarbeider skal du planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere aktiviteter som fremmer god helhetlig helse.
Voksen kvinne og liten gutt i blå fotballgenser snakker sammen under spisetid. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Del 1

  1. Lag et tankekart over hva du legger i begrepet helhetlig helse.

  2. Fyll på ulike aktiviteter som du tenker kan fremme helhetlig helse på praksisplassen din.

Del 2

  1. Les igjennom casene.

  2. Hvordan skal en barne- og ungdomsarbeider jobbe for å skape gode relasjoner med barna?

  3. For barn og unge er det viktig å snakke om følelser, og det er viktig at du signaliserer at det er greit å ha disse følelsene. Beskriv hvordan du vil snakke med barn og unge om følelser, og forklar hvorfor du vil gjøre det på denne måten.

  4. Reflekter over hva gode relasjoner kan bidra med for den fysiske helsa.

Case 1

På praksisplassen din er det et barn som nettopp har opplevd at foreldrene har gått fra hverandre. Barnet er svært berørt av situasjonen, og dere ansatte har blitt enige om at dere skal tilrettelegge dagene framover for barnet.

Case 2

På praksisplassen din er det et barn som nettopp har opplevd at søsteren døde. Alle på praksisplassen er svært berørt av situasjonen, og dere har blitt enige om å tilrettelegge dagene framover for barna.

Case 3

På praksisplassen din har du observert at flere av barna går mye alene og er ikke med i leken sammen med de andre barna. Du og kollegaene dine bestemmer dere for å tilrettelegge for aktiviteter som fremmer god helhetlig helse for hele barnegruppa.

Case 4

Det er oppstart på praksisplassen din etter sommerferien. Dere har bestemt at dere skal starte opp med fokus på å bygge gode relasjoner mellom de ansatte og barna, og mellom barna, for å forebygge mobbing.

Del 3

  1. Ta for deg én eller to av casene og forklar hvordan du skal yte ekstra omsorg, tilrettelegge for aktiviteter som fremmer god helhetlig helse (både fysisk og psykisk) og skape gode relasjoner.

    1. Lag en dagsplan.

    2. Begrunn valg av aktiviteter ut fra hvilke grunnleggende behov du vil fokusere ekstra på av hensyn til barnegruppa i løpet av dagen.

  2. Velg deg en aktivitet og planlegg den i et planleggingsdokument.

    • Hva skal du gjøre?

    • Hvordan skal du gjøre det?

    • Hvorfor skal du gjøre det?

    • Hva trenger du av utstyr?

  3. Inviter ei barnegruppe til skolen din, eller gjennomfør aktiviteten i praksis. Dokumenter og vurder gjennomføringen av aktiviteten.

  4. Gi en faglig utdypning av hvordan du kan jobbe med å fremme god helhetlig helse på praksisplassen.

Relatert innhold

I dette skjemaet kan du planlegge og vurdere aktiviteter som du kan gjennomføre.

Hva er psykisk helse? Hva påvirker din psykiske helse, og hva er forbindelsen mellom psykisk og fysisk helse?

CC BY-SASkrevet av Riborg Anna Ringereide.
Sist faglig oppdatert 07.08.2021

Læringsressurser

Aktiviteter