Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Mattemagi

Vi trenger kunnskap om matematiske temaer eller kategorier for å kunne legge til rette for matematikk i hverdagen. Vi må sette ord på og beskrive barnas matematiske uttrykk og erfaringer for å hjelpe og støtte dem i den matematiske forståelsen deres. Her får dere øve dere på dette.
En grønn kube, en rød kjegle, en blå sylinder og ei sølvfarga kule. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1. Matematiske temaer

Vi skal legge til rette for at barn og unge møter matematikk gjennom lek og aktiviteter, og at de kan oppleve matematikk i en rekke forskjellige sammenhenger i hverdagen. Vi bør bygge på barnas interesser og de erfaringene de har.

For at vi skal kunne sette ord på og beskrive den matematikken barna uttrykker, og legge til rette for matematiske erfaringer, må vi kjenne til ulike matematiske temaer eller kategorier.

Jobb sammen i grupper. Hver gruppe jobber med ett tema (disse finner du nederst i oppgave 1). Lag en plakat som viser gruppas løsning på oppgavene.

Del 1

  1. Hva handler dette temaet om? Beskriv og gi eksempler.

  2. Hvordan kan dette temaet komme til uttrykk i barn og unges lek og aktivitet?

  3. Hvordan kan dere legge til rette for å gi barn erfaring med dette temaet innenfor de ulike aldersgruppene 1 til 3 år, 4 til 6 år og 7 til 10 år?

    Lag en plakat med forslag til aktiviteter der barn får erfaring med temaet i de ulike aldersgruppene. Aktivitetene dere velger, skal ha vekt på utforsking, undring og problemløsing. De matematiske prosessene skal være hovedsaken, og dere skal forklare hvilke matematiske forståelser aktiviteten stimulerer.

Del 2

Presenter gruppas løsning for resten av klassen ved hjelp av "gallery walk".

  • Gruppa velger en elev som skal presentere gruppas plakat med løsningen.

  • Gruppene fordeler seg på de ulike postene med plakater.

  • Eleven som står ved plakaten, presenterer gruppas løsning for de andre elevene, uten avbrytelser. Når eleven er ferdig med presentasjonen, åpner dere for kommentarer og spørsmål fra tilhørerne.

  • Gruppene får tildelt tid ved hver plakat, og læreren gir signal om når gruppene skal gå videre. Gruppene roterer slik at alle får sett presentasjonene til alle de andre.

Del 3

Oppsummer og reflekter sammen i klassen.

  • Hvordan kan dere bli bevisst på matematikken i hverdagen?

  • Hvordan kan dere legge til rette for at barn og unge får matematiske erfaringer?

Temaer/kategorier

  • tall, telling og sortering (tallordene, telling med en, to eller flere om gangen, telle oppover/nedover, flere/færre, minst/mest, likheter/ulikheter, størrelser og antall, regning)

  • mønstre og sammenhenger (design og mønster, former, figurer, symmetri)

  • plassering og lokalisering (finne frem, orientere seg i rommet, lokalisering og plassering, bak, foran, over, under, inni, mellom)

  • mål og vekt (sammenligninger, måleenheter, målesystemer, for eksempel lengde (lengre/kortere, kilometer, meter, centimeter), volum (mer/mindre, liter, desiliter), areal (større/mindre), tid (time, minutt, sekund), vekt (tyngre/lettere, gram, kilo), flere/færre, dobbelt, bredere/smalere)

Hvitt paradis malt på grå asfalt. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 2. Antall, rom og form

Planlegg, gjennomfør, vurder og dokumenter en eller flere matematiske aktiviteter med temaet antall, rom og form. Aktiviteten skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for temaet ved hjelp av kommunikasjon og samspill.

Jobb sammen i ei gruppe. Ta bilder av prosessen (husk samtykke, se informasjon under).

  1. Velg aldersgruppe aktiviteten skal passe for.

  2. Lag en plan, med innhold, arbeidsmåter og mål.

  3. Gjennomfør aktiviteten i klassen eller sammen med barn.

  4. Vurder prosessen. Bruk bildene dere tok underveis, når dere vurderer.

    • Hvordan var samarbeidet i gruppa? Hva gikk bra? Gi eksempler og begrunn. Hva kan dere eventuelt gjøre annerledes for at det skal bli bedre? Gi eksempler og begrunn.

    • Hvordan gikk gjennomføringen? Hva gikk bra? Gi eksempler og begrunn. Hva kan dere eventuelt gjøre annerledes for at det skal bli bedre? Gi eksempler og begrunn.

  5. Lag en utstilling av prosessen. Lag plakat, bildekollasj eller lignende til en utstilling i skolens lokaler.

  6. Refleksjon

    • Hvilke erfaringer fikk dere med matematikk i denne oppgaven?

    • Hvilken betydning har voksnes rolle for barns matematikklæring?

    • Hvilke holdninger, kunnskaper og ferdigheter trenger du for å legge til rette for at barn får erfaring med matematikk, og for at du skal kunne stimulere barn og unges matematiske forståelse?

Samtykke ved bilder

Dersom dere tar bilder av barna, trenger dere gyldig samtykke fra de foresatte på forhånd. Dere kan lese mer om samtykke og samtykkeskjema på datatilsynet.no. Tips: I stedet for å ta bilder av barna, kan dere ta bilder av det barna lager.

CC BY-SASkrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 19.06.2021

Læringsressurser

Aktiviteter