En reklameplakat er satt sammen av flere elementer. Bildene har ofte en appellativ funksjon, mens teksten gjerne er mer informativ. Teksten avgrenser hvordan vi kan tolke bildene i reklamen.

Reklameannonse for Lerum eplemost
En sammensatt medietekst
En reklameplakat er som oftest satt sammen av flere elementer. Reklamen for Lerum saft består av minst to ulike fotografier. Bakgrunnsbildet viser "saftbygda Lerum". I forgrunnen ser vi et fotografi av produktet (saftkartongen) omgitt av friske epler. Nederst i høyre hjørne er det plassert en illustrasjon i form av en logo.
I tillegg er det brukt flere ulike tekstelementer: en informerende tekst nederst, en kort tekst som utdyper logoen, og to "bobletekster". Den ene bobleteksten peker på det som er nytt ved produktet, den andre har mer form av et slagord.
Teksten forankrer bildene
Et bilde kan tolkes på mange måter. I en reklame er det vanlig å utdype budskapet med en medfølgende tekst. Teksten avgrenser måten bildet kan forstås på. Derfor sier vi at teksten forankrer bildet.
Bilder appellerer til følelsene våre. Tekstelementene har ofte en mer informativ funksjon.
Komposisjon, font og farger
På reklamen for Lerum saft er saftkartongen plassert midt i bildet. Ingen skal være i tvil om hvilket produkt det reklameres for. Bildet av produktet har vi på netthinna neste gang vi går i butikken og velger kartonger fra safthylla.
Bruk av farger og fonter (skrifttyper) er nøye planlagt.
- Hvilke fargetoner er brukt i Lerum-reklamen?
- Hvorfor er disse fargene valgt?
- Hvorfor er det brukt en spesiell font i bobletekstene?