Personlig kommunikasjon er i markedsføringssammenheng personlig salg. Personlig salg kan gjøres på ulike måter og forekommer i forskjellige situasjoner, for eksempel som selger, butikkansatt eller som vertinne av et homeparty.

Personlig salg er direkte og levende kommunikasjon mellom to eller flere mennesker, og et veldig sterkt medium.
Dialog
Fordelene med personlig salg er at selger kan demonstrere varer og forklare sider ved produktet som ikke er lett å skjønne gjennom reklame. I tillegg kan selger underveis i prosessen bygge salget sitt på kunnskapen og interessene til kjøper. I og med at vi har en dialog, kan selger tilpasse argumentasjonen sin til de innvendingene og kunnskapene kunden har. Selger har også mulighet til å formidle entusiasme, glede og bruke humor. Dersom produktene som selges, er teknisk kompliserte eller på annen måte trenger forklaring, er det også mulighet for dette i en personlig salgssituasjon.

«Bilselgeren» er en annen parodisk selger-figur. Men stemmer det? Hvor lett er det å holde en forretning gående om man får rykte på seg at man lurer kundene?
Selgeren er viktig for bedriften
Salg har for mange lenge vært assosiert med noe uærlig, og det kan ha med den beryktede «støvsugerselgeren» å gjøre. Vi har et bilde av selgere som noen som trenger seg på og nærmest lurer deg til å kjøpe. Det kan nok fortsatt være slik i noen bransjer, men i de fleste bedrifter er selgeren en svært viktig brikke og høyt verdsatt. En bedrift kan ikke overleve uten at den selger sine varer og tjenester, og da trenger de godt utdannet salgspersonell som både har produktkunnskap og sosiale kunnskaper til å behandle mennesker.