Hopp til innhold

Fagartikkel

Salgsfremmende tiltak

Har du noen gang vært på blindsmaking av cola-drikker? Dette er en form for salgsfremmende tiltak som er ment å gjøre kunden bevisst på forskjellen mellom produktene.

Ulike typer coladrikker. Foto.

Mange former for tiltak

Kvinne i matvarebutikk deler ut smaksprøver av ost. Foto.

Ved ostedisken på supermarkedet får vi ofte smaksprøver på ost og kjeks.

Salgsfremmende tiltak er aktiviteter eller tiltak som er ment å utløse salg. Det kan være «sjokkselgere» (store kurver fylt med produktet), varedemonstrasjoner, vindusutstillinger, konkurranser av forskjellig art eller rett og slett rabatter og prisavslag.

Et eksempel på salgsfremmende tiltak du helt sikkert har møtt på, er prøvesmaking av mat i matbutikkene, for eksempel dersom det er lansert en ny pizza, eller sommerens nye grillpølse. Bruk to minutter med den du sitter ved siden av, og finn ut hva slags type salgsfremmende tiltak dere har sett i det siste.

Detaljene teller

Her ser du en film om hvordan de tenker når de skal utvikle pappstativer og lignende til produkter som skal få en spesiell plass i butikkene. Tror du det virker?

Sist faglig oppdatert 24.11.2017
Skrevet av Live Marie Toft Sundbye

Læringsressurser

Markedskommunikasjon

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter

Vurderingsressurs