Hopp til innhold

Fagartikkel

Massekommunikasjon

Massekommunikasjon er noe vi «utsettes for» hver eneste dag. Helt siden de første reiseradioenes tid har vi dessuten bidratt selv ved å gjøre oss stadig mer tilgjengelige. Nå påvirkes vi hele tiden og overalt gjennom aviser, radio, TV, reklameplakater og Internett.

Gammel reiseradio. Foto.

Hva massekommunikasjon er, ligger i navnet. Det er en kommunikasjonsform som har til hensikt å nå massene, og som derfor gjør det mulig for oss å sende ut et budskap til mange potensielle kunder på en gang.

Vi deler massekommunikasjon inn i:

  • reklame
  • PR
  • salgsfremmende tiltak
  • direkte markedsføring
  • sosiale medier
Reklameplakat for H&M
Sist faglig oppdatert 27.11.2017
Skrevet av Live Marie Toft Sundbye

Læringsressurser

Markedskommunikasjon

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter

Vurderingsressurs