LK06

Faktasjekk
Hva har du fått med deg i emnet P for påvirkning? Husker du for eksempel kommunikasjonsmodellen nå? Gjør repetisjonsoppgavene og prøv å svare utfyllende på dem. Dersom du ikke klarer å svare, kan du gå tilbake i fagstoffet og få hjelp.
Repetisjonsspørsmål
- Hva består kommunikasjon av?
- Går det an å ikke kommunisere?
- Hva er markedskommunikasjon, og hva må vi ta stilling til når vi sender ut et markedsføringsbudskap?
- Hva går den enkle kommunikasjonsmodellen ut på?
- Forklar den utvidede kommunikasjonsmodellen og alle leddene i den.
- Hvordan kan avsenderen sikre at budskapet er troverdig?
- Hva mener vi med koding og avkoding? Hvordan gjør man dette?
- Hva står huskeregelen AIDA for, og hvorfor er den nyttig for markedsførere?
- Gi eksempler på de forskjellige typene appeller som kan brukes i markedsføringsbudskap.
- Hva betyr ensidig og tosidig argumentasjon? Hva bør komme først om man bruker tosidig argumentasjon?
- Hva menes med kontaktpris når man skal velge medium?
- Hva består medievalget av?
- Hva er forskjellen på personlig og ikke-personlig kommunikasjon? Gi eksempler.
- Hvilke forskjellige typer målsettinger kan organisasjoner ha for kommunikasjonen sin? Gi eksempler fra forskjellige sektorer.
- Forklar støy i kommunikasjonssammenheng.
- Hvordan kan en organisasjon skaffe seg tilbakemelding på markedskommunikasjonen sin?
Sist oppdatert 07.11.2017