- Du kan forklare hva pris er, og du kan nevne én eller to sider ved pris som konkurransemiddel.
- Du kan nevne de tre grunnleggende prisstrategiene som en bedrift kan velge mellom.
- Du kan nevne ett eller to fakta om markedsfokusering og markedsspredning.
- Du kan nevne noen metoder for prissetting, og du kan forklare dem på en enkel måte.
- Du vet at prisen på et produkt ofte vil variere i de ulike fasene i produktets livssyklus, men kan i liten grad forklare hvorfor det er slik.
- Du kan nevne og forklare to–tre forhold som kan påvirke prisen på et produkt.
- Du kan gjøre rede for én eller to typer rabatter og forklare funksjonen de har.
- Du har vanskelig for å forklare hvorfor en pris på et produkt har blitt lagt på et bestemt nivå.
- Du klarer å underbygge noen begrepsforklaringer med relevante eksempler fra fagstoffet.
- Du klarer ikke å produsere dine egne eksempler på prisstrategier og prissettingsmetoder, og du har problemer med å reflektere rundt hvordan prisen vil forandre seg gjennom livssyklusen til et valgt produkt.
| - Du kan forklare hva pris er, og du kan til en viss grad reflektere rundt ulike sider ved pris som konkurransemiddel.
- Du kan gjøre rede for de tre grunnleggende prisstrategiene som en bedrift kan velge mellom, men ikke veldig detaljert.
- Du kan forklare begrepene markedsfokusering og markedsspredning i store trekk.
- Du vet hvilke metoder for prissetting som finnes, og du kan i store trekk gjøre rede for dem.
- Du vet at prisen på et produkt ofte vil variere i de ulike fasene i produktets livssyklus, og du kan til en viss grad forklare hvorfor det er slik.
- Du kan nevne og forklare fire–fem forhold som kan påvirke prisen på et produkt.
- Du kan gjøre rede for minst tre typer rabatter og forklare funksjonen de har.
- Du kan til en viss grad gi en faglig fundert forklaring på hvorfor en pris på et produkt har blitt lagt på et bestemt nivå.
- Du klarer å underbygge de fleste begrepsforklaringene med relevante eksempler fra fagstoffet, dels også fra media.
- Du klarer til en viss grad å produsere dine egne eksempler på prisstrategier og prissettingsmetoder, og du er i stand til å reflektere rundt hvordan prisen vil forandre seg gjennom livssyklusen til et valgt produkt.
| - Du kan forklare hva pris er, og du kan reflektere rundt ulike sider ved pris som konkurransemiddel.
- Du kan redegjøre utførlig for de tre grunnleggende prisstrategiene som en bedrift kan velge mellom.
- Du kan forklare begrepene markedsfokusering og markedsspredning i detalj.
- Du kan gjøre rede for kostnadsbasert prissetting, markedsbasert prissetting og konkurransebasert prissetting på en grundig måte.
- Du kan forklare hvordan og hvorfor prisen på et produkt ofte vil variere i de ulike fasene i produktets livssyklus.
- Du kan forklare hvordan pris kan påvirkes av forhold som sesongvariasjoner, målgruppeforskjeller geografiske variasjoner, konkurrenter, skatter og avgifter, antall ledd i distribusjonen, pristerskler og psykologisk prising.
- Du kan gjøre rede for de ulike typene rabatter som finnes, og du kan forklare funksjonen de har.
- Du kan gi en faglig fundert forklaring på hvorfor en pris på et produkt har blitt lagt på et bestemt nivå.
- Du klarer å underbygge alle begrepsforklaringene med relevante eksempler, fra både fagstoffet og media.
- Du klarer å produsere dine egne eksempler på prisstrategier og prissettingsmetoder, og du er i stand til å reflektere rundt hvordan prisen vil forandre seg gjennom livssyklusen til et valgt produkt.
|