Ved å legge prisen på et visst nivå sikrer en bedrift at visse kundegrupper blir mer tiltrukket av produktet enn andre. Olabukser for eksempel kan variere sterkt i pris. De som investerer i en olabukse til to–tre tusen kroner, er uten tvil så mote- og merkebevisste at de synes det er verdt pengene.

Pris er målgruppestyrende
Pris er i veldig stor grad målgruppestyrende. Når vi setter prisen på et produkt, begrenser vi effektivt hvilke kunder som føler seg tiltrukket av det. Setter vi en lav pris på produktet, vil kunder som søker eksklusivitet og luksus, velge det bort, mens kundegrupper som er ute etter mer nøkterne, vanlige produkter, vil oppfatte det som interessant.
En god markedsføringsstrategi retter seg mot en definert målgruppe, og det er viktig at de fire p-ene, konkurransemidlene våre, er samstemte og formidler samme budskap. Pris er derfor et viktig ledd i markedsføringsstrategien.