Selvkostbasert prissetting er kostnadsbasert prissetting. Selger vi til selvkost, legges prisen akkurat så høyt at den dekker kostnadene til produksjon, markedsføring og salg. Vi unngår underskudd, men tjener heller ikke penger. Skal vi få fortjeneste, må prisen settes høyere enn selvkostprisen.

Utgifter til rørepinner hører til de variable kostnadene i en kaffebar: Kostnadene varierer med kaffesalget. Selger vi mye kaffe, trenger vi også mange rørepinner. Går kaffesalget dårlig, kan vi spare på rørepinnene – selv om det nok er en fattig trøst for en kaffebar-eier!
Prisen dekker kostnadene
Pris basert på selvkost betyr helt enkelt at vi summerer alle kostnader vi har for å produsere en enhet, og setter prisen her. I kaffebaren vår kan selvkostkalkylen se slik ut:
Kostnadsart | Innsats | Kostnad | Sum |
---|---|---|---|
Variable kostnader | Kaffebønner Melk Kopp, rørepinne, lønn til barista | 0,50 kr 0,50 kr 2 kr | 3 kr |
Indirekte, faste kostnader | Administrasjon Markedsføring Husleie | 2,40 kr 0,50 kr 0,10 kr | 3 kr |
Selvkost (VK+FK) | 6 kr | ||
Fortjeneste | 10 kr | ||
Salgspris uten MVA | 16 kr | ||
Salgspris med MVA (25%) | 20 kr |