Hopp til innhold

Fagstoff

Musikk i undervisningen

Musikk er viktig for barn og unge. Rytmer kan berolige og inspirere, styrke følelsen av samhørighet, og gjøre det lettere å motta læring.

András Hidas er omreisende musikkpedagog og en populær gjest rundt om på barneskolene i Akershus. Han sier at det finnes rytmer i både musikk og språk, og ønsker at barn skal få erfare og utfolde seg gjennom dem. – Barn har så mye skaperkraft i seg som kan få utløp gjennom musikken, mener han.

I Steinerskolen på Nesodden er musikk en viktig del av undervisningen. For eksempel bruker elevene sang og rytmer til å øve på gangetabellen. Slik lærer de ikke bare med intellektet, men også med kropp og følelser. – Det er mye morsommere å lære matematikk med sang og musikk enn bare med pugging, forteller Viktor på 10 år.

Ofte tar også musikklæreren tak i temaer som elevene er opptatt med i andre fag. Hvis de for eksempel lærer om den franske revolusjonen i historietimene, skaper det nærhet til stoffet, om elevene får lære noen revolusjonssanger fra den tida.

Relatert innhold

Som fagarbeider skal du la barna bli kjent med musikk og du skal se verdien i å bruke musikk som et virkemiddel for å fremme god utvikling hos barna.

CC BY-NC-SARettighetshaver: Terranova Media
Sist faglig oppdatert 05.01.2016

Læringsressurser

Musikk