Hopp til innhold
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Blogger påvirker

Undersøkelser viser at vi får lyst på nye produkter etter å ha lest produktomtaler i blogger.

FooterHeaderIconFooter iconLK06
Jente som blogger

Informasjonssjef i DnB Bank ASA forteller at banken samarbeider med bloggere på temaer som de vet mange er opptatt av.

– Når vi samarbeider med bloggere så gjør vi det fordi vi ønsker å treffe en målgruppe med et tema som vi ellers har problem med å nå fram til denne gruppen med.

– Når vi eksempelvis samarbeider med en blogger som er kjent for å snakke om klær og smykker, så kan vi sørge for at det også snakkes om at det er viktig å ha en økonomisk buffer, BSU-sparing og innboforsikring.

Forbrukerombudet: Veiledning om bloggreklame

Oppgave

Drøft i klassen

  • Har du kjøpt noe fordi en blogger har anbefalt det? Dersom du blogger selv - har du anbefalt produkter til andre. Hvorfor?
  • Hva synes du om at store konsern, som DnB, betaler bloggere for å skrive som deres produkter?
  • Stoler du på råd og anbefalinger i blogger? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Har bloggere noen form for makt? Eventuelt hva slags makt?
  • Forbrukerombudet mener at denne formen for markedsføring reiser problemstillinger rundt kjøpepress, urimelig påvirkning og skjult markedsføring. Er du enig?
Sist oppdatert 11.04.2018
Tekst: Inga Ragnhild Holst og Hege Røyert (CC BY-NC-SA)
Rettighetshaver: NTB

Læringsressurser

Mediebruk og mediepåvirkning

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
MenuBook

Læringssti

MenuBook

Fagstoff

MenuBook

Oppgaver og aktiviteter

MenuBook

Vurderingsressurs