Hopp til innhold

Fagstoff

Hva er reklame og markedskommunikasjon?

Reklamen gjør oss bevisst behov vi egentlig ikke visste at vi hadde, og forteller oss deretter hvordan bestemte varer eller tjenester kan tilfredsstille disse behovene.
Personer holder en stor megafon. De skal reklamere for et produkt. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hva er reklame?

Ordet reklame kommer av det latinske ordet reklamare som betyr «å rope ut». Reklame er et viktig hjelpemiddel for en produsent som ønsker å selge en vare eller en tjeneste. Reklame skiller seg fra andre medieuttrykk ved at senderen har betalt for å få formidlet budskapet sitt. Derfor gjør de fleste medier mottakerne oppmerksom på hva som er redaksjonelt innhold, og hva som er reklame.

Markedskommunikasjon

Markedskommunikasjon omfatter all kommunikasjon mellom bedrift og kunde som har som formål å styrke salg og inntjening i en bedrift. Reklame er kun ett av flere mulige tiltak. Ulike former for toveis-kommunikasjon er også markedskommunikasjon, for eksempel når bedriften legger til rette for at kunder kan kommunisere direkte med bedriften.

Hensikten med markedskommunikasjon kan blant annet være å skape tillit og kjennskap til produkt og virksomhet, å informere om produktegenskaper og å motivere til kjøp. Det er viktig at all kommunikasjon ut mot målgruppa er godt planlagt og formidler det virksomheten og produktene står for.

Markedskommunikasjon kan skje via kommunikasjonskanaler som for eksempel internett, sosiale medier, TV, radio, aviser og tidsskrifter. Markedskommunikasjon gjennom sosiale medier har blitt en meget viktig del av markedsføring.

Reklamen gir tilleggsverdi

Vi som bor i Norge, har tilgang til en mengde produkter som er nesten like. Hvor mange ulike typer tannkrem står i hyllene i nærbutikken din? Hvor mange ulike jeans har du å velge mellom der du handler klær? Når utvalget er så stort, er det i første rekke reklamen som utgjør forskjellen på om et produkt får oppmerksomhet eller ikke. Reklamen gir produktet en tilleggsverdi. Tannkrem gir oss ikke bare rene tenner, men også en ring av selvtillit!

Reklamen bruker ulike mediekanaler for å nå ut med budskapet sitt til potensielle kunder. Måten reklamen er utformet på, er viktig, enten vi snakker om en reklameplakat, en reklamefilm eller en radioreklame. Det er reklamens dramaturgi, eller iscenesetting, som gjør budskapet attraktivt for kunden og som gir produktet merverdi.

Mediemiks

Markedskommunikasjon skjer via ulike kommunikasjonskanaler, som internett, sosiale medier, TV, radio, aviser og tidsskrifter. Det kan ofte være aktuelt å benytte flere ulike kommunikasjonskanaler.

Sammensetningen av kommunikasjonskanaler kalles mediemiks. Den mediemiksen vi velger for å nå målgruppa vår, kan for eksempel være annonsering via sosiale medier, avisannonser, reklamefilm og radioreklame.

Valg av kommunikasjonskanaler må være nøye gjennomtenkt. Dersom vi slurver med forarbeidet her, kan vi risikere å velge kommunikasjonskanaler som ikke treffer målgruppa godt nok.

Personer med forskjellige elektroniske medier. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Virker reklame?

Produsentene bruker mye penger på reklame. Derfor er det viktig å vite om reklamen virker, at den har en effekt. En måte å undersøke effekten på er å sjekke om de som bruker mye penger på reklame, faktisk selger mer. En mer forskningsbasert metode brukes av firmaer som driver med markedsundersøkelser. På vegne av sine oppdragsgivere ringer de rundt til et stort utvalg personer for å sjekke hvilke produkter folk kjenner til og kjøper.

Alle produkter du betaler for i butikken, har en strekkode. Det du kanskje ikke vet, er at når ekspeditøren skanner denne strekkoden, går informasjon om varekjøpet ditt direkte til et byrå som analyserer hvilke varer som selges. Det forteller hvordan vi som forbrukere oppfører oss.


Ulike former for reklame

  • Produktreklame

    Produktreklame forteller om produktets egenskaper og hvordan det kan brukes. Det reklameres for produkter i alle medier, enten åpent eller skjult. Skjult reklamering kalles produktplassering. Dette er stadig vanligere i spillefilmer, TV-serier, musikkvideoer og tegneserier.

  • Direktereklame

    Reklame som leveres direkte i postkassen eller via telefon, øker i omfang. Det er mulig å reservere seg mot slik direktereklame, men mange aviser tilbyr annonsører å legge ved egne annonsebilag som innstikk. Slik omgår man kundens reservasjon.

  • Utendørsreklame

    Lysreklamer, reklamesøyler, reklamer på biler og busser, veggflater osv. er eksempler på utendørsreklame. Kanskje går du selv også rundt som en levende reklameplakat med klær som reklamerer for sitt eget produktnavn?

  • Personlig reklame

    Informasjon om bruk av Internett og sosiale nettverk har ført til at reklamen i dag ofte henvender seg direkte til kunden, skreddersydd for deg og de interesser du har. En viktig inntektskilde for Facebook er blant annet å selge videre informasjon om din profil til aktuelle annonsører.

CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal og Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 05.09.2021

Læringsressurser

Markedsføring