Vi ønsker å presentere ulike former for funksjonsnedsettelser og belyse hvilke muligheter og utfordringer disse gir.
|
Utfordringer til deg
Oppgaver til filmen "Å leve med synshemming"
Se dokumentaren Å leve med synshemming Her møter du Kristine som har øyesykdommen Retinitis pigmentosa og er i ferd med å bli blind.
- Kristina har lært seg ADL-ferdigheter på vanlig måte gjennom oppveksten. På hvilke måter kan sykdommen innvirke på hennes muligheter til aktiviteter i dagliglivet i tida framover?
- Hvilken betydning tror du at håpet og et positivt syn på livet har for hvordan Kristine mestrer hverdagen?
- Hvilke hjelpemidler og annen form for tilrettelegging er nyttige for at en blind person skal være mest mulig selvhjulpen i hverdagen? Du finner forslag til hjelpemidler på NAV Hjelpemiddeldatabasen.
- Hva er det første Kristine forteller nye folk hun møter?
- Hvorfor synes hun det er viktig å fortelle andre om sin synshemning?
- Hvilke utslag gir synshemningen hennes?
- Hvilke muligheter ser Kristine, til tross for synshemningen?
- Hvilken betydning har musikk for Kristine?
- Hvordan klarer hun å spille teater?
- Hvorfor er det viktig for henne å få barn så fort som mulig?
- Hvilken verdi har det å finne andre som har den samme diagnosen som deg selv?
- På hvilken måte viser Kristine at hun er positiv til at livet skal gå bra?
Oppgaver til filmen "Å se muligheter når du er bevegelseshemmet"
- Hva gjorde Lars tidligere?
- Hva skjedde med Lars?
- «Jeg regnet med at det skulle ordne seg som det alltid gjør» – hva tenker du om dette utsagnet?
- Hvilke nye interesser har Lars fått etter ulykken?
- Hva forteller denne filmen deg om å se muligheter?
Oppgaver til filmen "Møt Katry som har cerebral parese"
- Hva har Katry gjort?
- Hva handler boka om?
- Hva gjør Katry på aktivitetshuset?
- Hva er cerebral parese?
- Hva gjør Katry for å møte andre og få dekt behovet for sosialt fellesskap?
- Hvordan har Katry brukt sine ressurser?
Oppgaver til filmen "Å leve med sykdom"
- Hvordan forklarer legen forskjellen mellom mennesker når det gjelder å takle sykdom?
- Hva menes med å tone ned sykdommen?
- Hvorfor er mestring så viktig?
- Han sier «noen sykdom har jeg ikke fått». Hva mener han med det?
- Hvorfor er det viktig å tenke smått når man blir skadet?
- Hva menes med «frisk nok for livet»?
- Hva er forskjellen på en sykdom og en funksjonshemning?
Oppgaver til siden "Et godt liv- Nedsatt funksjonsevne"
- Se filmen øverst på denne sida. Hvilke tanker gjør du deg etter å ha sett den?
Diskuter innholdet i filmen med klassen din. - Gjør deg kjent med relasjonene du finner i lenkesamlingen.
- Hvorfor er det viktig for deg som barne- og ungdomsarbeider å ha kunnskaper om funksjonshemninger?
Relatert innhold
Nettside hos regjeringen.no
Nettside hos multimedia.api.no
CC BY-SASkrevet av Guri Bente Hårberg, Gro Nedberg Grønlid og Lene Fossbråten.
Sist faglig oppdatert 08.01.2019