Hopp til innhold

Fagstoff

KFK-modellen: Utforsking og idémyldring

Klar ferdig kreativ (KFK-modellen), som er utviklet av Martin Walter og Daniel Almli, viser hvordan man kan bryte ned idéutviklingen i fire faser. De to første er utforskingsfasen og idémyldringsfasen. For å klare å være kreativ på bestilling, må man beherske noen teknikker.

Utforskingsfasen

Det første man må gjøre når man får et oppdrag, er research. Det betyr at man må finne ut noe om dem man skal lage medieprodukter for. Hva er viktig for oppdragsgiveren? Er det et produkt som skal selges? Hvilke argumenter skal man bruke for å overbevise kundene? Hvem er i målgruppa? Hvordan når man målgruppa? Hvilke virkemidler kan det være lurt å bruke?

Idémyldringsfasen

Når du vet noe om hva du skal lage og hva som er oppdragsgiverens mål, er det klart for å gå i gang med en ellevill idémyldring. For å klare å gjøre det på kommando er det viktig å kjenne til ulike teknikker for idéutvikling.

Kreativitet er som en muskel; den blir sterkere jo mer man trener, så øv deg på å være kreativ. Her er noen tips i idémyldringsfasen:

  • Sett hjernen i frigir: Alt er lov! I stedet for å si «nei» eller «men», si «ja» og «så».
  • Bruk penn og papir, ikke datamaskin.
  • Jobb gjerne sammen med andre.
  • Jobb på et annet sted enn der du vanligvis jobber; kom deg ut!
  • Ha alltid med deg skissebok.
  • Husk at idémyldring er en prosess.
CC BY-SASkrevet av Ragnhild Risholt Kleppe og Martin Aune Walther.
Sist faglig oppdatert 07.05.2018

Læringsressurser

Idéarbeid og kreativitet