Det hjelper ikke om prisen på produktet ditt er lav, distribusjonen utmerket og påvirkningen suveren hvis ikke produktet er det kundene vil ha.
Kundens behov i sentrum
Når du driver et lite firma, kan du kjøpe inn og selge ferdige produkter som andre har utviklet, eller du kan utvikle nye produktideer og produkter selv. Uansett bør du alltid lytte til kundens ønsker og behov. Du bør tenke slik: «Hvilket produkt er det markedet trenger og ønsker som jeg kan kjøpe inn for så å selge til dem?», og ikke slik: «Jeg har et produkt jeg ønsker å selge, la oss finne noen som vil kjøpe det.»
Produktpolitikk handler derfor om:
- hvilke produkter bedriften velger å ha i sitt sortiment (utvalg)
- hvilke egenskaper disse produktene skal ha
Bedriftens sortiment
Bedriftens samlete tilbud av produkter på markedet kaller vi bedriftens sortiment eller produktmiks. Et mer dagligdags ord for sortiment er vareutvalg. Et sortiment inneholder:
- produktgrupper: produktvarianter som har innbyrdes tilknytning ved at de dekker samme behov
- produktvarianter: en spesiell utgave av et produkt
Produktgruppe | Forretter | Mineralvann | Vin |
---|---|---|---|
Produktvariant | Røkelakstartar | Sitronbrus | Rødvin |
Bedriftens sortiment har en viss dybde og en viss bredde. Dybden avhenger av antall varianter, mens bredden avhenger av antall produktgrupper.
- Sortimentsbredde: En moderne restaurant har nokså mange produktgrupper i sortimentet sitt. Som eksempel kan vi nevne forretter, hovedretter, desserter, mineralvann, kaffe, vin, øl osv.
- Sortimentsdybde: Den samme restauranten trenger derimot ikke å ha like stor dybde i produktgruppen sin. Utvalget av vin kan for eksempel være stort, og da er det stor dybde i produktgruppen vin. Derimot kan utvalget av kaffe være lite. Kanskje finnes det bare en variant, svart kaffe. En kaffebar kan derimot ha mange typer kaffe, og dermed stort sortimentsdybde.
Oppgave: Hvilke produktgrupper og produktvarianter kan du finne i et bakeri?
Bedriftens sortiment og forretningside
Det er flere forhold som har betydning for bedriftens sortiment. Et stort sortiment koster penger og krever mye plass. Et bredt vareutvalg krever også inngående kunnskap om produktene. Kanskje må butikken ansette flere medarbeidere eller gi bedre opplæring av nåværende ansatte.
Når en bedrift skal bestemme sortimentet, må den derfor vurdere vareutvalget opp mot forretningsideen. Hvis bedriften vurderer å tilby nye varer til kundene sine, bør den svare på disse spørsmålene først:
- Hvilke ekstra kostnader oppstår i forbindelse med det nye produktet?
- Hvordan påvirker det nye produktet lagring, distribusjon og markedsføring? (Blir det behov for en annen type lager – for eksempel et kjølelager – som bedriften ikke har i dag?)
- Passer produktet til den nåværende imagen? (Bør en bedrift som tilbyr eksklusiv vin, også tilby vin av rimelig og grei kvalitet i sortimentet sitt?)
- Har de ansatte gode nok kunnskaper om det nye produktet?
- Kan det nye produktet føre til "kannibalisme"? Med det mener vi at kundene kjøper det nye produktet i stedet for et annet av produktene våre.
Huskelappen
- Produkt er den første og viktigste p-en i rekken av virkemidler. Uten et produkt har vi ikke noe å markedsføre.